Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen om Sverigeförhandlingen: Förvånande brist på kostnads- eller energieffektivitet

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Regeringen använder inte våra gemensamma resurser till de mest kostnads- och energieffektiva lösningarna för kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges Bussföretag gr till stora delar tummen ner för Sverigeförhandlingens slutbetänkande som kom tidigare i veckan. Sverigeförhandlingen har i huvudsak riktat in sitt arbete på höghastighetsbanor och spårsatsningar i de tre storstadsområdena. ”Förvånande att man inte väljer de mest kostnads- och energieffektiva lösningarna”, anser Sveriges Bussföretag.

Man pekar på att av en satsning på 36,6 miljarder kronor till kollektivtrafiken i de tre stora städerna går endast en mindre del till elbussar och BRT-system (Bus Rapid Transit). Det gäller statlig finansiering till tre BRT-linjer i Göteborg, fyra BRT-linjer och åtta elbusslinjer i Malmö samt två BRT-linjer i Helsingborg.

I Göteborg, Lund och Huddinge, Stockholm, satsas miljardbelopp på spårvägslösningar, som finansieras av staten till 63 procent, men som är väsentligen dyrare än likvärdiga busslösningar, som BRT-system, konstaterar Sveriges Bussföretag. Det gäller bland annat Spårväg Syd i Stockholm som kostar minst fyra miljarder kronor och som kommer att vara klar först år 2034.

– Det är minst sagt förvånande att Sverigeförhandlingen och regeringen ämnar lägga stora resurser på spårvägar när man kan erhålla väsentligen mer kollektivtrafik för pengarna genom att satsa på elbussar och BRT-system. Regeringen hänvisar till budgetregler och överskottsmål, men använder inte våra gemensamma resurser till de mest kostnads- och energieffektiva lösningarna för kollektivtrafiken, säger Anna Grönlund, vice vd Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)