Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagens Mikael Persson: ”Det går att påverka EU”

Vid EU-maktens högborg: Sveriges Bussföretags Mikael Persson som strax flyttar hem till Stockholm från Bryssel. Foto: Ulo Maasing.

Efter att ha varit stationerad i Bryssel hela hösten är nu Mikael Persson i dagarna på väg hem. Han är ansvarig för turismfrågor och kommersiell linjetrafik vid Sveriges Bussföretag men har i Bryssel arbetat även med annat som gäller busstrafik. ”Även om EU kan kännas stort och anonymt går det att påverka politik och beslut. Men det är viktigt att man engagerar sig även i Sverige. I EU fattas beslut som påverkar alla svenska företag”, summerar han när bussmagasinet.se besöker honom kort innan flytten hem.

Det var i början av september som Mikael Persson flyttade till Bryssel på tre månader som en del av Svenskt Näringslivs program ”visiting star” med stöd från Transportföretagen och Sveriges Bussföretag. Syftet var tvåfaldigt: dels att delta i arbetet för att hävda branschens intressen internationellt, dels att få en förstahandserfarenhet och ett kontaktnät som kan vara till nytta i arbetet på hemmaplan.

– Jag har lärt mig enormt mycket genom att vara här. Med mig hem tar jag kunskaper och kontakter som jag kommer att ha nytta av. Samtidigt som EU kan kännas som en ogenomtränglig koloss kan det också vara väldigt nära till makthavarna, säger Mikael Persson och berättar om han på en utställning stötte samman med Cecilia Malmström och fick en kvarts samtal med henne.

– Nu känner hon till all byråkrati som krävs för att köra en bussresa genom Europa med olika minimilöner, momsregler, miljözonsregler mm.

Malmström är som handelskommissionär en av tungviktarna i EU-kommissionen, det vill säga EU:s ”regering”.

Viktigt vara med
För Mikael Persson har det blivit mycket tydligt att det är viktigt att vara med tidigt i beslutsprocessen i EU. Inte att komma in när besluten väl har fattats. Men för att lyckas krävs det inte bara att man påverkar EU:s organ i Bryssel och att förlita sig på de internationella branschorganisationerna. Det krävs också ett engagemang i Sverige.

– Ett exempel är EU:s mobilitetspaket (som bussmagasinet återkommer till i en separat artikel) där kommissionen nu har lagt sina förslag, men där de slutliga besluten kommer om cirka 1,5 – 2 år. Paketet kommer att påverka alla svenska bussföretag. För att det ska bli så bra som möjligt krävs det engagemang från företagens sida, säger Mikael Persson.

Han berättar om hur en svensk bussföretagare efter ett studiebesök i Bryssel under hösten fick något av en aha-upplevelse:

– Jösses, det här är viktigt. Det här måste vi jobba med hemma, konstaterade företagaren som nu engagerar sig intensivt i arbetet med EU-frågor.

– Det handlar om en mix av stora, långtgående processer här. Men ibland kan man komma jättenära de rätta personerna och då kan allt ske mycket snabbt, säger Mikael Persson.

EU:s regeringsbyggnad, EU-kommissionens hus i Bryssel. Foto: Ulo Maasing.

Frågan om waybill är ett typexempel på hur EU-kvarnarna kan mala långsamt. En waybill är i korthet ett dokument som krävs för internationell persontrafik med buss. Syftet är att visa att bussföretaget inte ”stjäl” trafik från nationella eller lokala bussföretag.

– I Norden tog vi bort waybill 2005. Sedan sex år har vi i samarbete med IRU (den internationella vägtransportunionen, där Sveriges Bussföretag är medlem) drivit frågan sedan sex år. Både Sveriges Bussföretag och IRU har bearbetat DG Move på EU kommissionen som skriver lagförslagen. Nu har vi fått genomslag eftersom avskaffandet är en del av mobilitetspaketet , men det tar kanske ytterligare två år innan det landar , alltså efter en resa på sju – åtta år.

– Dropparna urholkar stenen. Processerna kan vara jättelånga, men samtidigt måste man träffa rätt personer vid rätt tillfälle, säger Mikael Persson som har varit med i IRU:s arbete med hela EU:s mobilitetspaket.

Behöver inte vara svårt
Bilden bekräftas av Karin Attehof som sedan två och ett halvt år är stationerad på Svenskt Näringslivs kontor i Bryssel där även Mikael Persson haft sin arbetsplats. Karin Attehof är i sitt arbete fokuserad på en av hörnpelarna i EU: fri rörlighet för varor och tjänster. Hon arbetar mycket med lagstiftningsprocessen och hur beslut fattas.

Svenskt Näringslivs Karin Attehof har varit stationerad i Bryssel de senaste två och ett halvt åren. Foto: Ulo Maasing.

– Transportfrågorna är en av de viktigaste i EU. För att slutresultatet ska bli bra när det gäller lagstiftningen är det viktigt att intressenterna kommer in tidigt i processen, säger hon och stryker under det som Mikael Persson tidigare sagt.

Karin Attehof konstaterar att ett framgångsrikt arbete för att påverka bygger på att nå fram till dem som har den verkliga makten i varje enskild fråga. Och det behöver inte vara topparna i EU-organisationen.

– Makten kan faktiskt ligga hos en enskild person i en näringslivsorganisation som driver en fråga. Då kan man få gehör och genomslag, bara man vet hur det fungerar. Det är därför vi är här. Har man ett starkt underlag så kan man få igenom saker, säger hon.

– Man lär sig var man ska vara med. Och att processen tar lång tid behöver inte alltid vara av ondo. Men visst, det är 28 länder som sa samsas och lösa alla knutar. Ingen ska känna sig överkörd, säger Mikael Persson.

Karin Attehof betonar att det inte alltid handlar om att möta rätt personer. Det finns andra kanaler.

– Det finns samråd där man kan göra sig hörd. Men det räcker inte att klaga och säga att ”det här är dåligt”. Man måste också föreslå alternativ.

Karin Attehof förstår att EU kan uppfattas som en anonym koloss, långt bort från en företagares egen verksamhet.

– Visst är det komplext. Men det behöver inte vara så svårt om man vet var ingångarna finns. Vill man påverka så kan man.

Karin Attehof pekar på att det finns en rad informationskanaler på nätet där företag kan söka relevant information. Generaldirektoratet har nyhetsbrev och hemsidor. Alla utskotten i EU-parlamentet har egna informationskanaler och så vidare.

– Informationen finns där. Svårigheten är att hitta rätt länkar, men där kommer branschföreträdarna i Bryssel in. Vi finns här för att hjälpa. Ring oss, manar hon.

– Vi behöver slå hål på uppfattningen att EU är något slags komplex som bara rullar på. Det är ju våra folkvalda som sitter i parlamentet, betonar Karin Attehof.

– Mitt arbete i Bryssel har haft en direkt koppling till det som Karin företräder. En viktig uppgift för mig har varit att sprida kunskap. Det ska jag fortsätta med även när jag är åter i Stockholm, säger Mikael Persson.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)