Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Enbart elbussar för italiensk miljonstad

I somras la lokaltrafiken i Milano sin första elbussbeställning på tio batteribussar från den polska busstillverkaren Solaris. Nu har man beslutat att enbart köpa in elbussar i framtiden. Foto: Solaris.

Lokaltrafiken i den italienska storstaden Milano, ATM, kommer från och med 2020 att enbart köpa elbussar. 2030 ska hela ATM:s kollektivtrafik vara helt eldriven. ”Dieseln är utrotningshotad och vi tänker inte vara med om att rädda den”, säger ATM:s chef Arrigo Giana.

– Det här är ett historiskt ögonblick. Från och med nu kommer Atm inte att köpa några fler dieselbussar. Nu kommer vi bara att köpa hybrider och fullelektriska bussar. Från och med nu och fram till 2030 kommer vi att byta ut 1 200 bussar. Vi kommer att gå ut med anbud för storskaliga inköp av elbussar från andra halvåret nästa år, förklarade Arrigo Giana på en presskonferens där satsningen presenterades.

Elektrifieringen innebär också att ATM gör en storsatsning på att anpassa sina depåer för elbussar samt bygga nya depåer.

Idag är 97 procent av ATM:s bussar dieseldrivna. Enligt planerna ska dieselbussarnas andel år 2020 att vara 60 procent, medan 25 procent av bussarna ska vara hybrider och 15 procent vara elbussar. År 2028 kommer 80 procent av bussarna att vara fullelektriska och 20 procent hybrider. År 2030 kommer samtliga stadsbussar i Milano att vara helt elektriska.

I somras la ATM sin första elbussbeställning på tio batteribussar från den polska busstillverkaren Solaris.

Share Dela

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Vad tänkte de driva hybrider på mer än el? Bensin? Nä, nog sjutton kommer de vara dieseldrivna. Och är det ens bara laddhybrider de menar eller även icke-laddbara?

  2. Milano har ett mycket stort spårvägsnät samt tunnelbana och trådbussar så eldrivna bussar är inget nytt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)