Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

FlixBus i storaffär i Östeuropa med Stagecoachgrundaren Brian Souter

Expressbussjätten FlixBus och Bian Souters PolskiBus slår sina påsar samman. FlixBus tar över hela linjenätet och PolskiBus blir underleverantör, i FlixBus färger. Bild: PolskiBus.

Den snabbt växande tyska expressbussjätten FlixBus bryter in på nya marknader. Dagarna innan jul blev det klart att FlixBus och Stagecoachgrundaren Briuan Souters expressbussföretag PolskiBus går in i ett strategiskt partnerskap. I praktiken innebär överenskommelsen att FlixBus tar över den trafik som idag körs av Polens ledande expressbussföretag och att PolskiBus blir underleverantör till FlixBus, i alla fall tills vidare. Affären väcker också frågor om framtiden för den finska uppstickaren i expresstrafiken, Onnibus.

FlixBus växer raskt vidare i Europa. När transportjätten Stagecoach´ grundare Brian Souter genom sitt investmentbolag startade PolskiBus 20112 ruskade han snabbt om bussbranschen i Polen. Verksamheten växte snabbt till att bli marknadsledande i landet.

Förutom inom Polen har PolskiBus trafik från ett antal polska städer till destinationer i Tyskland, Österrike, Tjeckien, Ungern och Slovakien.

Nu, efter sex år, har företaget haft mer än 25 miljoner resenärer, och nu ingår PolskiBus och FlixBus ett ”strategiskt partnerskap”.

PolskiBus´ linjenät ska bli en integrerad del av FlixBusnätet om idag trafikerar mer än 1400 orter i 26 europeiska länder.

Visserligen heter det att Polski Bus ska fortsätta att köra som underleverantör åt FlixBus, även om Polski Bus´ röda bussar helt ska profileras om till FlixBusstandard. Men så hette det också sommaren 2016 när Stagecoachägda megabus.coms slog vantarna i bordet på kontinenten. Nu är det Flixbus för hela slanten.

Sommaren 2016 gav Stagecoachägda megabus.com upp sin nyetablerade expressbusstrafik på kontinenten sedan man fått se sig rejält omkörd av FlixBus. Foto: Ulo Maasing.

Affären i Polen väcker frågor om framtiden för Souterägda Onnibus i Finland. Ska FlixBus ta över även där? Foto: Antti Leppänen/Wikimedia Commons.

Något år tidigare hade megabus.com gått till kraftfull offensiv i Europa utanför sin brittiska hemmamarknad.

Den 1 januari 2013 avreglerades den långväga busstrafiken i Tyskland. Senare följde en rad andra länder på kontinenten efter. I Storbritannien – och i Nordamerika – hade då Stagecoach sedan länge expanderat kraftigt med sin expressbusstrafik under namnet megabus.com.

Nu kastade sig Brian Souter och Stagecoach med kraft över på den kontinentala sidan av Engelska kanalen. Megabus.com började snabbt bygga upp ett omfattande linjenät i Frankrike, Spanien, Tyskland, Italien, Belgien…

Det höll inte länge. Sommaren 2016 stod det klart att megabus.com, med Stagecoach´ muskler bakom sig, inte klarade konkurrensen från Flixbus.

Nu får Brian Souter också se sig slagen i Polen i och med att Polski Bus trafik tas över av Flixbus, även om det hela presenteras som ett strategiskt partnerskap.

Till skillnad från megabus.com startades och ägs PolskiBus inte av Stagecoach utan av Brian Souters investmentbolag Souter Holdings. Samma företag startade expressbussar i Estland häromåret under namnet Superbus.com. Det gick inget vidare och den 1 augusti 2016 la man ner verksamheten.

Kvar av europeisk expressbusstrafik i Souter Investments ägo är Onnibus i Finland som de senaste åren har rört om ordentligt i finsk expressbusstrafik. Frågan är bara hur länge. Mycket tyder på att Onnibus också kommer att ätas upp av Flixbus som då skaffar sig ett rejält fotfäste även i vårt östra grannland.

Man kör ju redan i Sverige, om än i begränsad omfattning än så länge. Man har trafik in i Norge och har etablerat sig i Danmark genom företagsförvärv.

Det finns de som frågar sig hur länge det ska dröja innan det är FlixBus för hela slanten i långväga, europeisk busstrafik. På sin tyska hemmamarknad har FlixBus nu långt över 90 procents marknadsandel…

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)