Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Första kompakthybriderna från Mercedes-Benz

Dagarna innan jul levererade Mercedes-Benz de första exemplaren av sin nya kompakthybridbuss, Citaro hybrid. Foto: Daimler Buses.

De första exemplaren av Mercedes-Benz´ välkända stadsbuss Citaro i hybridversion levererades lagom innan jul. Även om bussen av Daimler Buses presenteras som en hybridbuss handlar det om en ”kompakthybrid”, både till vikt och kostnad. Upp till 8,5 procent minskad bränsleförbrukning utlovas. I övrigt hoppar Daimler Buses över hybridbussarna och går direkt på elektrifiering.

De första kompakthybriderna, Citaro hybrid ledbussar, levererades till lokaltrafiken i Stuttgart, SSB, på fredagen.

– Vårt mål med Citaro hybrid är att göra dieselmotorn ännu mer ekonomisk, samtidigt som vi optimerar elektrifieringen av bussen för att nå största möjliga kostnadseffektivitet, säger Rüdiger Kappel, försäljningschef för Mercedes-Benz bussar i Tyskland.

Tillverkaren lyfter om fördelar fram att tekniken är enkel, kostnadseffektiv och underhållsfri – bortsett från en årlig kontroll. Dessutom behövs ingen särskild utbildning i högspänningsarbete för verkstadspersonalen eftersom Citaro hybrid det här handlar om enbart 48 volt.

Även om Daimler presenterar bussen som en hybrid handlar tekniken egentligen bara om att återvinna bromsenergi. En generator som är monterad mellan motor och växellåda är kopplad till ett par 24 volts superkapacitorer där energin lagras.

Mercedes-Benz visade sin nya kompakthybrid för första gången i september. Här kan du läsa vårt reportage från pressvisningen.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)