Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Framhjulsdriven och uppkopplad Sprinter från Mercedes-Benz

Förarplatsen i nya Mercedes-Benz Sprinter som lanseras nästa år. Foto: Daimler Vans.

När Mercedes-Benz i februari nästa år lanserar den tredje generationen av sin storsäljande minibuss och skåpbil Sprinter blir det också den första framhjulsdrivna Sprintern. Bussen får även en ny interiör och kommer dessutom att lanseras i helt elektrisk version, eSprinter, med litiumjonbatterier år 2019.

eSprinter väntas få en räckvidd på 150 – 200 kilometer från ett vanligt 40,5 Wh-batteri.

Förarplatsen i nya Sprinter är helt ny men den kanske största nyheten med tredje generationens Sprinter är att Mercedes-Benz Vans tar steget från att vara ”bara” en fordonstillverkare till att leverera integrerade transport- och mobilitetslösningar genom att fordonen kommer att vara uppkopplade vilket i sin tur öppnar för helt nya mobilitetslösningar som delad mobilitet. Ett exempel på sådan, delad mobilitet är Flygbussarnas Door to Gate.

Sprinter lanserades första gången 1995 och har nu sålts i mer än 3,3 miljoner exemplar i drygt 130 länder.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)