Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hörnsoffa men inga stolpar i Malmös elbussar

Bågar istället för stolpar, hörnsoffa och mer plats för rullatorer blir det i Malmös elbussar sedan idéerna testats i en konceptbuss. Bild: Skånetrafiken.

När Malmö 2018 får sina första elbussar blir det bussar som också får en annorlunda inredning jämfört med dagens stadsbussar. De får hörnsoffa, bågar och extra plats för rullatorer – idéer som kom fram med den konceptbuss som 2016 – 2017 kördes först i Kristianstad och senare i Malmö och som vi då rapporterade utförligt om.

Konceptbussen var ett samarbete mellan Skånetrafiken, designbyrån Veryday samt Volvo och Transdev. Syftet var att bygga en buss som hade fokus på funktionella lösningar som underlättar för kunderna.

Nu börjar Skånetrafiken att använda erfarenheterna från konceptbussen i sin ordinarie trafik. Redan 2018 blir elbussarna i Malmö utrustade med hörnsoffa, mer utrymme för rullatorer och med ”bågar” istället för stolpar. ”Bågarna” ersätter de stänger som går från golv till tak i vanliga bussar och öppnar upp utrymmet, är lättare att kroka arm i och gör att man står stadigare.

Lösningar från konceptbussen ska också användas i den BRT-liknande trafik som ska etableras i Helsingborg, d v s HelsingborgsExpressen liksom i de kommande spårvagnarna i LUnd.

Skånetrafiken arbetar också med att se på nya funktionella lösningar i regionbusstrafiken. Där samarbetar man med Scania och med servicedesignfirman Above. Siktet är inställt på att en konceptbuss för regiontrafik ska vara klar för trafik i maj 2018.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)