Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Lättversion av lågentrébuss kombinerar låggolv och komfort

Västtrafik, Nettbuss och Volvo Bussar har skapat en ”lättversion” av lågentrébuss. Foto: Nettbuss.

Västtrafik, Nettbuss och Volvo Bussar har utvecklat ett nytt busskoncept, Lågentré Light. Bussens utformning är en kombination av låggolvets tillgänglighetsfördelar och höggolvets komfort för att passa resenärers behov i tätort och på större vägar. Det nya konceptet har nyligen rullats ut.

Nära bussens mitt finns en nivåskillnad med trappavsats upp till en höggolvsdel med plats för 43 personer. Totalt rymmer bussen 51 sittplatser. Foto: Nettbuss.

– Samarbetet inleddes till en början mellan Nettbuss och Västtrafik i oktober 2016. Efter det följde ett intensivt dialogarbete om hur vi kunde förändra bussens utseende och förena resenärers behov av tillgänglighet och bekvämlighet. Vi etablerade kontakt med Volvo Bussar för att undersöka möjligheten att utveckla konceptet vidare, berättar Conny Svensson som är fordonsinköpare på Nettbuss Sverige och en av initiativtagarna till Lågentré Light-projektet.

I oktober 2017 stod tre bussar klara från fabrik i Lågentré Light-utförande.

– Nettbuss är mycket stolta över att ha varit del av detta unika samarbete som har gett ett så lyckat resultat bara ett år från att idén lyftes fram och det ska bli intressant att följa utvärderingen av bussen i trafik, säger Andreas Ehrenborg, teknisk direktör inom Nettbusskoncernen.

Vid en första anblick ser bussen ut som en typisk stadsbuss men då bussens främre dörr öppnas och rampen fälls ut är skillnaden påtaglig. Dörröppningen med den nedfällda rampen leder in till en rymlig låggolvsyta med plats för barnvagnar, rullstolar och andra hjälpmedel samt bagage. Närmare mittdelen i bussen finns en nivåskillnad med trappavsats upp till en höggolvsdel med plats för 43 personer. Totalt rymmer bussen 51 sittplatser.

Dörröppningen och rampavsatsen är anpassade för att resenärer med tillgänglighetsbehov kan stiga på och av fordonet med närhet till föraren. Bussen är optimal för trafik som körs både i tätort och på större vägar, där restiden inte överstiger två timmar. Busskonceptet kan testas i flera kommuner och på olika typer av landsbygdslinjer.

Konceptet öppnar upp för möjligheter att göra bussresan än mer bekväm och samtidigt förenkla av- och påstigning för alla resenärer. Det finns, menar Nettbuss, en stor potential för att fordonsutförandet blir ett återkommande inslag i liknande typ av trafik hos fler trafikhuvudmän runt om i Sverige.

Fakta om projektet Lågentre Light:
Volvo B8R 8900
Längd: 14,8 m
Höjd: 3,3 m
Antal sittplatser: 49 + 2 st., varav 43 platser på höggolv
Bagageutrymme: ca 2 m³
Handikapplats: 1 st klass 1-lösning alt. 1 st. klass 2-lösning
Bussen kan utrustas med toalett på låggolvsdelen
Test- och utvärderingsområden: Gränspendeln från Strömstad till Norge, Lerumsexpressen Lerum – Göteborg och Sjuhäradstrafiken Kinna – Göteborg

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)