Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina lägger grund för förarlös, reguljär busstrafik

Nobina har invigt Skandinaviens största försök med självkörande bussar.Bild: Nobina.

Bussoperatören Nobina la på torsdagen grunden till att i framtiden göra det möjligt med självkörande bussar i kollektivtrafiken i Stockholm. Då invigde företaget det första försöket med självkörande fordon på allmän väg i Sverige. Försöket är också det största i Skandinavien. Det kommer att pågå under sex månader och vara öppet och gratis för allmänheten.

Projektet har fått namnet Autopiloten och genomförs av Nobina Technology i samarbete med Ericsson, SJ, KTH, Klövern, Urban ICT Arena och Stockholms stad med finansiering från bland annat Vinnova via Drive Sweden.

Projektet i Kista i norra Stockholm lägger också grunden för att i nästa steg möjliggöra för självkörande bussar i den reguljära kollektivtrafiken i Stockholm.

Nobina menar att framtidens kollektivtrafik kommer behöva flera olika lösningar, där självkörande bussar kommer bli ett viktigt komplement för en bättre framkomlighet och för att underlätta vardagsresor, dörr till dörr.

– Att Stockholm blir först i Skandinavien med självkörande bussar på allmän väg visar vår ambition att inte bara följa utvecklingen utan att leda den. Projektet som nu ska starta i Kista ger oss kunskap för att i ett nästa steg i samarbetet med Nobina göra självkörande fordon till en del av kollektivtrafiken i Barkarbystaden, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting.

– I takt med urbaniseringen, köer och miljöutmaningar, ställer samtidigt våra resenärer allt högre krav. Då vill vi vara med och bidra till både nya lösningar, teknik och en bättre kollektivtrafik. Samarbetet med SL ett bra exempel på hur vi sedan kan förflytta innovationskoncept till verklig nytta för kollektivtrafiken, säger Jan Bosaeus, vd på Nobina Sverige.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)