Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt system spar energi och gör bussen lättare att hitta med rätt temperatur

Ett nytt system vid bussramperna gör att bussarna ska ha rätt temperatur, spara energi och vara lätta att hitta. Foto: Arriva.

Bussoperatören Arriva har installerat ett nytt system vid sina bussdepåer i Stockholmsområdet. Systemet minskar energiförbrukningen och ska göra det enklare för verkstad och trafikledning samt göra det lättare förförarna att hitta ”sin” buss. Och det finns pengar att spara. Enbart uppvärmningen av en buss kostar på årsbasis lika mycket som det kostar att värma en medelstor villa.

– Det finns en rad fördelar med systemet. Verkstaden ser direkt vilka bussar som de ska prioritera underhållet av, och trafikledningen kan i god tid flagga upp för att fler bussar behöver värmas. Dessutom får vi en långt mer välavvägd elförbrukning för bussarna på rampen, förklarar Per Plogmark som arbetar med verksamhetsutveckling inom Arrivas division buss.

Systemet fungerar så att en givare installeras i bussen. Givaren läser av olika värden som sedan skickas till verkstaden. Via ett gränssnitt kan verkstaden till exempel se laddningskurvor för respektive batteri och trafikledningen hålla bättre koll på de bussar som finns i depån. Förarna kommer också att kunna se var bussen står parkerad när de går på sina arbetspass.

Uppvärmningskostnaderna för en buss motsvarar värmeförbrukningen i en medelstor villa om man slår ut det på ett år. Med hjälp av den nya lösningen kan bussarna värmas upp till exakt rätt temperatur i rätt tid till morgonpasset och på så vis sänka elförbrukningen. Besparingspotentialen avseende minskad klimatpåverkan är stor.

– Med det här systemet står inte bussarna på full värme hela natten, utan hålls istället ljumna för att uppnå en optimal starttemperatur när bussen skall ut i trafik. Både förare och kunder får åka med en rätt tempererad buss från första hållplatsen, oavsett väderlek, förklarar Per-Eric Bjurenborg, direktör division buss Arriva Sverige AB.

Verkstaden och trafikledningen har haft tillgång till informationsöverföringen från bussarna under en tid och i dagarna startar också utrullningen av systemstödet till förarna. Digitala skärmar kommer att monteras upp vid incheckningen och visa exakt vilken plats på rampen som förarens buss står parkerad vid.

– Det är en enkel åtgärd som kommer att underlätta betydligt för förarna i och med att de inte behöver leta efter bussen de ska köra, säger Jacob Sand, som arbetar med verksamhetsutveckling inom division buss.

Per-Eric Bjurenborg håller med om att en av de största fördelarna är att det är ordning och reda bland bussarna som står på rampen, men tillägger att det också kommer leda till en bättre arbetsmiljö med mindre frustration för förarna.

 

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)