Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Olagligt tilläggsavtal av kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland”

Får hård kritik för tilläggsavtal.

Din Tur, det vill säga kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland får hård kritik från den oberoende expertgruppen Konkurrenskommissionen, som är en del av Den Nya Välfärden. Myndigheten kritiseras för att ett olagligt tilläggsavtal tillåta ett privat transportörsföretag att smyghöja ersättningen för sjuktransporter.

Bakgrunden är att kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland den 3 januari i år ingick ett tilläggsavtal med ett privat företag om köp av anropsstyrd taxitrafik för färdtjänst och sjukresor. Avtalet innefattade en utvidgning av ett av kollektiv­trafikmyndighetens tidigare upphandlat avtal från 2015.

Genom tilläggsavtalet kom parterna överens om en höjning av ersättningen för samtliga turer inom det aktuella trafikområdet, alltså även av de turer som sedan tidigare prisreglerades i grundavtalet. Kollektivtrafikmyndigheten motiverade detta med att resandevolymerna hade förändrats sedan trafikstarten, och att uppdraget därför behövde förändras.

Men kollektivtrafikmyndighetens argument bet inte på Förvaltningsrätten i Härnösand, som i en dom konstaterade att behovet av villkorsändring inte varit omöjligt att förutse när man skrev grundavtalet år 2015.

Alltså, menade dom stolen, har myndigheten inte haft något stöd i lagen för att genomföra de olagliga prisförändringarna. Rätten lät dock avtalet bestå så att inte enskilda färdtjänst – och sjukresekunder skulle drabbas.

Konkurrenskommissionen riktar nu allvarlig kritik mot kollektivtrafikmyndigheten.

– Om man låter en leverantör höja priset under löpande avtalstid faller hela syftet med en anbudsgivning i konkurrens. På detta sätt gynnas den som lämnat ett oseriöst anbud på de övriga leverantörernas bekostnad säger Inger Ridderstrand-Linderoth ordförande i Konkurrens­kommissionen.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)