Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Statligt stöd till norrländska busslinjer

Blir av med stödet från Trafikverket. Samtidigt som verket vill öka det statliga stödet till vissa busslinjer i norra Sverige blir några linjer av med sitt nuvarande stöd. Bland dessa finns linje 10. Foto: Ulo Maasing.

Trafikverket vill öka det statliga stödet till vissa busslinjer i norra Sverige. Syftet är att förbättra tillgängligheten, och Trafiverket föreslår en ersättning på drygt 35 miljoner kronor om året. Det är en ökning med 4,8 miljoner, men samtidigt blir vissa linjer av med sitt nuvarande statliga stöd.

Trafikverket har tillsammans med de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland ett avtal om busstrafik i och mellan länen. Inför den nya tvååriga avtalsperioden har Trafikverket utrett vilken busslinjetrafik som ger positiva effekter för tillgängligheten inom det interregionala kollektivtrafikresandet.

– Med den avtalade busstrafiken bidrar Trafikverket till en förbättrad tillgänglighet till ett stort antal orter i inlandet i de fyra nordligaste länen, säger Anna Fällbom, chef för transportsystem och utredningar på Trafikverket.

– De busslinjer som får ekonomisk ersättning ger en förbättrad tillgänglighet och gör att människor i högre grad kan välja kollektivtrafik för sina resor, förklarar Anna Fällbom.

Verket har beslutat att teckna ett samverkansavtal för de här linjerna:

Linje 91 Kiruna–Riksgränsen–Narvik
Linje 55 Pajala–Överkalix–Luleå
Linje 44 Gällivare–Jokkmokk–Boden–Luleå
Linje 21 Arvidsjaur–Älvsbyn–Boden–Luleå
Linje 26 Arjeplog–Arvidsjaur–Skellefteå
Linje 29 Sorsele–Malå–Norsjö–Skellefteå
Linje 32 Skellefteå–Lycksele
Linje 31 Hemavan/Tärnaby/Storuman/Lycksele–Umeå
Linje 63 Dorotea–Åsele–Bjurholm–Vännäs–Umeå
Linje 40 Östersund–Hammarstrand–Sollefteå–Örnsköldsvik
Linje 331 Sundsvall–Långsele–Sollefteå
Linje 164 Östersund–Funäsdalen
Linje 56 Sveg–Älvros–Ytterhogdal–Ljusdal

Två linjer blir av med den statliga ersättningen.

inje 10 Kiruna–Gällivare–Överkalix–Luleå, linje 53 Kiruna–Pajala–Övertorneå–Haparanda och linje 17 Arjeplog–Arvidsjaur–Långträsk–Piteå, ger enligt Trafikverket inte några eller endast mycket marginella effekter på tillgängligheten för det interregionala kollektivtrafikresandet och kommer därför inte få fortsatt ekonomisk ersättning.

Däremot ger linje 31 Hemavan/Tärnaby/Storuman/Lycksele-Umeå så stora effekter på tillgängligheten att en högre ersättning än tidigare är motiverad. Det är också linje 31 som är den största orsaken till att ersättningsnivån höjs med drygt 4,8 miljoner kronor i förhållande till dagens avtal.

Share Dela

Taggat som:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)