Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Statligt studiestöd till vuxna som vill bli bussförare

Från augusti nästa år kan vuxna som vill utbilda sig till bussförare få statligt studiestöd i Norge. Foto: Efareste/Wikimedia Commons.

Från augusti nästa år kan vuxna som vill utbilda sig till bussförare få statligt studiestöd – i Norge. Liksom Sverige har vårt västra grannland en stor brist på bussförare, men den norska regeringen engagerar sig aktivt för att stimulera fler att välja bussföraryrket. Den norska bussbranschen bedömer att man måste rekrytera omkring 14 000 nya bussförare fram till år 2030 för att ersätta dem som slutar av åldersskäl och för att klara en ökad kollektivtrafik.

– Det är ett genombrott för bussnäringen. Lånekassen (den norska motsvarigheten till Centrala Studiestödsnämnden, CSN) har hittills inte kunnat finansiera utbildningar som är kortare än en termin. Vi hoppas nu att reglerna kommer att utformas så att de blir attraktiva för alla som vill bli bussförare, säger Jofri Lunde, näringspolitisk chef i den norska bussbranschens organisation NHO Transport till organisationens nyhetsbrev.

Utbildningen består av två delar, dels körkort klass D, dels yrkeskompetensbevis för persontrafik. Den senare utbildningen kan göras på heltid under fem veckor och kostar omkring 36 000 norska kronor (ungefär lika mycket i svenska kronor).

Hur dyrt det blir att ta körkort för buss beror på hur många timmar eleven behöver innan han eller hon klarar förarprovet, men kostnaden beräknas till minst lika mycket som för yrkeskomopetensbeviset. Det betyder att snabbaste eleverna får en kostnad för utbildningen på omkring 75 000 kronor, men att beloppet lätt kan bli över 100 000 kronor.

– Det är viktigt att Lånekassen får möjlighet att ställa upp med den finansiering som är nödvändig för de olika eleverna, säger Jofri Lunde.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)