Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Samarbete nyckeln till bättre framkomlighet för bussar

Lennart Andersson, Trafikverket Syd: Samarbete mellan olika aktörer nödvändigt för lyckade BRT-satsningar.

För att locka fler resenärer till kollektivtrafiken behöver framkomligheten för kollektivtrafiken förbättras. Men lösningar som stombussar och BRT, Bus Rapid Transit, kan bara bli en framgångssaga om olika aktörer samverkar. Det konstaterades på ett av många seminarier om busstrafik på Transportforum i Linköping på torsdagen.

Av Paula Isaksson

När det gäller kollektivtrafiken ligger ansvaret och pengarna på olika nivåer – statlig, regional och kommunal. Men för att lyckas genomföra olika koncept i syfte att öka framkomligheten för kollektivtrafiken – och därmed attrahera fler resenärer – måste parterna samarbeta. Det framhölls på Transportforum i samband med att BRT, så kallade superbussar, diskuterades som en lösning på bättre framkomlighet för bussar.

– Superbuss handlar om att skapa ett attraktivt sätt att resa. Att tänka spårtrafik men köra buss. Det ska vara snabbt och effektivt, bekvämt och tryggt. Och eftersom det handlar om så mycket mer än bara bussar och separata körfält är det många aktörer inblandade. Så om vi ska uppnå det vi vill med BRT måste vi jobba tillsammans och tro på konceptet, säger Lennart Andersson, Trafikverket Region Syd.

– Vi måste också vara beredda att ta stöten tillsammans när någon annans framkomlighet äventyras i det gemensamma gatunätet.

Enligt Lennart Andersson är vissa gränssnitt mellan de olika aktörerna givna och enkla. Medan andra definitivt inte är det.

– Det gäller särskilt finansieringen och hur man motiverar olika finansieringslösningar när vi har regelverk och styrmedel som i högsta grad är begränsande på det här området, säger han.

Kommer alltid finnas gränser
I Stockholm ska framkomligheten för stombussarna i hela staden prioriteras med åtgärder som busskörfält, bättre övervakning och trafikstyrning. Även Mattias Lundberg, trafikkontoret Stockholms stad, ser samarbete som nyckeln till framgång.

Mattias Lundberg, trafikkontoret, Stockholms stad.

– När vi pratar stombussar är det helt klart att vi måste samarbeta. Vi är många olika aktörer och vi måste hjälpas åt, säger han och fortsätter:

– Det går inte att komma undan vissa gränssnitt. Trafikkontoret är väghållare inne i staden medan Trafikverket är det i våra grannkommuner där många av våra linjer går. Vidare är trafikförvaltningen beställare av busstrafiken och det är operatörerna som utför den. Vi aktörer kommer alltid ha gränser mellan oss och då är nyckeln ett bra samarbete.

Vidare förklarar Mattias Lundberg att samarbetet hittills kring stombuss i Stockholm har varit något av en framgångssaga. Det har funnits en tydlig vilja och målbild, men också en tydlig fördelning av ansvar mellan trafikkontoret, trafikförvaltningen och operatörerna.

– Vi har också varit överens om finansieringen och samfinansierat vissa bitar som projektledning och utvärdering.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)