Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tuffare för mobilanvändning och vinterdäck

Infrastrukturminister Tomas Eneroth: Bussar och lastbilar som inte har vinterdäck på alla hjul orsakar stora problem. Foto: Ulo Maasing.

Det kommer att bli betydligt tuffare regler för användning av mobil för fordonsförare. Likaså kommer krav på vinterdäck på alla hjul för lastbilar och bussar. Det aviserade infrastrukturminister Tomas Eneroth(S) i sitt inledningstal på Trafikforum i Linköping på onsdagsförmiddagen.

– Det kommer att bli hårda regler när det gäller fordonsförares mobilanvändning. Händerna på ratten är den regel som kommer att gälla, framhöll infrastrukturministern.

– De nya reglerna kommer också att vara en klar hjälp för polisen i dess arbete för ökad trafiksäkerhet.

Och även om Tomas Eneroth fortfarande talade om de nya reglerna för vinterdäck på samtliga hjul på tunga fordon som ett förslag från regeringen visade han inga tecken på att ha lyssnat på kritiken från Sveriges Bussföretag, VTI eller i Transportstyrelsens utredning i frågan.

Årets Transportforum samlar cirka 1600 deltagare. Foto: Ulo Maasing.

– Det kommer krav på vinterdäck runt om på bussar och lastbilar. Alldeles för många kör utan sådana vilket ställer till stora problem, förklarade Tomas Eneroth inför många av de 1 600 deltagarna på Transportforum.

Eneroths inledningsanförande präglades tydligt av att det är valår i år. Han talade mycket om den tidigare regeringens försummelser när det gäller satsningar på infrastruktur och underhåll av järnvägsnätet, samtidigt som han lyfte fram regeringens insatser. Däremot lär knappast anhängarna av en snabb utbyggnad av höghastighetståg i Sverige jubla över Eneroths ställningstagande.

– Vi ska bygga höghastighetsbanor, men vi ska göra det i den takt ekonomin tillåter, slog han fast och betonade att man noga analyserar olika finansieringsmöjligheter.

– Och jag vill att utbyggnaden ska bygga på en bred uppgörelse med oppositionen, även om regeringen formellt kan fatta beslut nu. Men det här är en satsning på 20 – 30 år och det förutsätter ett brett stöd.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)