Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

VTI: ”Avvakta med nya krav på vinterdäck på tunga fordon”

Det finns inga vetenskapliga belägg för att krav på vinterdäck på alla hjul på tunga fordon leder till ökad trafiksäkerhet, skriver VTI. Foto: Ulo Maasing.

Avvakta med nya krav på vinterdäck på tunga fordon. Det behövs mer forskning om om vinterdäck och tunga fordon på väg för att kunna avgöra om vinterdäck på alla axlar verkligen skulle minska olyckor med omkomna eller allvarligt skadade. Innan kunskapen finns bör inga ytterligare krav på vinterdäck på tunga fordon införas, skriver VTI (Statens Väg- och Transportforskningsinstitut) till regeringen. Tidigare har bland andra Sveriges Bussföretag motsatt sig de nya krav som regeringen föreslår.

Regeringen vill ändra trafikförordningen så att tunga fordon ska ha vinterdäck på alla axlar. Förslaget bygger på ett antagande om att trafiksäkerheten blir högre och att framkomligheten på svenska vägar ökar genom införandet av kravet. Frågan har också utretts av Transportstyrelsen som inte anser att de nya kraven leder till bättre trafiksäkerhet.

VTI skriver till regeringen att det inte finns några vetenskapliga belägg för att vinterdäckskravet kommer att leda till att färre människor skadas allvarligt eller dör i olyckor på väg. Inte heller kommer framkomligheten att förbättras, eftersom det är prestandan på de däck som sitter vid drivaxeln som påverkar hur väl de tunga fordonen tar sig fram. Och redan idag finns krav på vinterdäck till drivaxeln. Däremot kommer buller och bränsleförbrukning öka något, liksom kostnaderna för lastbilsåkare.

– Vår uppfattning är att det behövs en grundlig konsekvensanalys som visar att det verkligen finns positiva effekter för trafiksäkerheten innan de hårdare kraven införs, säger Mattias Hjort, forskningsledare på VTI.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)