Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mercedes´ kombibuss nu i Euro 6-tappning

Mercedes-Benz Integro lanseras nu i Euro 6-version. Foto: Daimler Buses.

Mercedes-Benz bussar, som ingår i Daimler Buses, lanserar nu sin ”kombibuss” Integro i Euro 6-version. Integro är främst tänkt för regionaltrafik, skoltrafik och enklare beställningstrafik. Bussen finns med två motoralternativ och i två- respektive treaxlig version.

Daimler har sin egen version av AdBlue, BlueEfficiency. Integro i Euro 6-version kan fås med Mercedes-Benz nya motor OM936 i två utföranden på 299 respektive 354 hästkrafter. Båda dessa motoralternativ är avsedda för den tvåaxliga modellen.

För den treaxliga modellen används den likaledes nya motorn OM470 på 360 altrnativt 394 hästkrafter.

Aktern har fått ett nytt utseende, inte helt olik Travego Edition 1. Foto: Daimler Buses.

Till fördelarna med de nya motorerna hör, enligt tillverkaren, ett högt vridmoment även vid lågt motorvarv och en lägre vikt än de tidigare Euro 5-motorerna.

Bränsleförbrukningen uppges vara 2 – 5 procent lägre för den tvåaxliga versionen och två procent lägre för den treaxliga, jämfört med motsvarande modeller med Euro 5-motor.

Aktern har fått ett nytt utseende med tydliga likheter med turistbussen Travego Edition 1. Anledningen är att Euro 6-motorerna ställer större krav på ventilation och kylning.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)