Mercedes-Benz bussar, som ingår i Daimler Buses, lanserar nu sin ”kombibuss” Integro i Euro 6-version. Integro är främst tänkt för regionaltrafik, skoltrafik och enklare beställningstrafik. Bussen finns med två motoralternativ och i två- respektive treaxlig version.
Daimler har sin egen version av AdBlue, BlueEfficiency. Integro i Euro 6-version kan fås med Mercedes-Benz nya motor OM936 i två utföranden på 299 respektive 354 hästkrafter. Båda dessa motoralternativ är avsedda för den tvåaxliga modellen.
För den treaxliga modellen används den likaledes nya motorn OM470 på 360 altrnativt 394 hästkrafter.
Till fördelarna med de nya motorerna hör, enligt tillverkaren, ett högt vridmoment även vid lågt motorvarv och en lägre vikt än de tidigare Euro 5-motorerna.
Bränsleförbrukningen uppges vara 2 – 5 procent lägre för den tvåaxliga versionen och två procent lägre för den treaxliga, jämfört med motsvarande modeller med Euro 5-motor.
Aktern har fått ett nytt utseende med tydliga likheter med turistbussen Travego Edition 1. Anledningen är att Euro 6-motorerna ställer större krav på ventilation och kylning.
Lämna ett svar