Det är inte bara i nordöstra Storstockholm som operatören Arriva har problem som är kopplade till att man tog över en stor del av busstrafiken i norra och västra Storstockholm. I Råstagaraget, som är Sveriges största bussdepå, är det turbulent mellan Arriva och anställda i företaget, uppger Sveriges Radio P4 Stockholm.
– Under min tid på Kommunal har jag aldrig varit med om att en enskild arbetsgivare på en arbetsplats utgett så många varningar under en sådan kort period, säger Johan Ingelskog som är enhetschef på kommunal till SR Stockholm.
Bland dem som varnats av arbetsgivaren är den förare som arbetar som skyddsombud.
– Relationerna mellan det lokala facket, medlemmarna och arbetsgivarna är något dåliga.
– Vi vet ju att det finns några som är missnöjda, men vi vet ju att det finns rätt många som är nöjdare nu efter vi tog över trafiken i augusti, vi tycker inte det är anmärkningsvärt mycket varningar, säger Arrivas kommunikationschef Thomas Hedenius till SR Stockholm.
Arriva har bland annat mötts av protestaktioner från förare som ibland har låtit passagerare stiga på genom de bakre dörrarna medan framdörren varit stängd. Därmed har inte resenärernas kort lästs av i bussens kortläsare. Det slår direkt mot Arrivas ekonomi eftersom företaget får ersättning från Storstockholms Lokaltrafik, SL, för varje verifierad betalande påstigande.
Samtidigt disponerar Arriva om sina resurser och förstärker insatserna i nordöstra Storstockholm för att lindra det kaos som har rått i trafiken där i samband med att företaget i januari tog över där.
Enligt lokaltidningen Mitt i har klagomålen till, SL ,på linje 515, femdubblats sedan Arriva tog över trafiken i nordvästra Storstockholm den 20 augusti. 515 är en av de tyngsta linjerna i den första etappen av E20-upphandlingen, den stora trafikupphandling som Arriva vann 2011.
Lämna ett svar