Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Lågmäld passion i Uppland – vi besöker Forsbergs Buss

När man träffar Lars och Ken Forsberg går det inte att missta sig på den lågmälda värme, ja passion, de känner för sina resenärer. Sedan spelar det ingen roll om det handlar om skolbarn på väg till plugget eller seniorer på väg ut i Europa. Engagemanget för gästerna är omisskännligt. Vi har besökt brödernas företag Forsbergs Buss i Harbo, norr om Uppsala.

En av Forsbergs turistbussar framför Östervåla gamla kyrka i Uppland.

Av Ulo Maasing i Harbo, Uppland

– Det är som att vara på en scen. Precis som en skådespelare får man respons direkt från sin publik, säger Lars Forsberg.

Men Lars är inte skådespelare och scenen är ingen teaterscen utan en buss. Tillsammans med sin bror Ken äger Lars Forsbergs Buss med bas i det lilla samhället Harbo, fyra mil norr om Uppsala.

Det går inte att ta miste på den lågmälda passion de båda känner för sina gäster, resenärerna. Och glädjen i att få möta resenärerna ombord på någon av företagets bussar. Sedan må det vara en vardaglig skolskjuts eller en längre utlandsresa, som förare eller som reseledare.

– Det här är en livsstil. En gång i tiden jobbade jag på en industri, gick där med matlådan och började och slutade på fasta tider. Det skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till. Vi tycker båda att det bästa med jobbet är att vara ute och köra och träffa människor, säger Lars.

Han är den av de båda som är ute och kör buss mest, i princip dagligen. Ken arbetar huvudsakligen på kontoret, men kör då och då, främst på helger.

– Fast jag tycker allt mer om att jobba som reseledare. När jag är ute och kör eller leder en resa har jag aldrig en knut i magen. Då lägger jag all energi på gästerna, på att det är vi som är ute tillsammans på en resa, kort eller lång, förklarar Ken.

Bröderna Ken och Lars Forsberg äger gemensam Forsbergs Buss.

Det var på åttiotalet de båda bröderna blev bussföretagare. Då köpte de loss företaget från sin far som hade drivit det som ett renodlat bussföretag sedan 1956.

– Det blev bara så att vi tog över. Jag jobbade i företaget och började städa bussar när jag var femton. När vi var 18 – 19 sa vi båda att vi aldrig skulle vara kvar i bussbranschen, berättar Ken.

Så blev det inte. Idag är Lars 53 och Ken 57… När bröderna tog över hade Forsbergs två bussar, idag är det tio. Sex av dessa går i skoltrafik via samverkansbolaget Sambus. Kontraktet löper på tio år och det är två år kvar av avtalstiden.

Vagnparken består av fem fullstora bussar (två Setra, en MAN och två Volvo), en 26-personers Iveco Rosario (jojomensan, den har kungen åkt med, även om Forsbergs inte kallar sig för kungliga hovleverantörer) och fyra Mercedes-Benz Sprinter. Fyra av bussarna är turistbussar. Totalt är man tretton heltidsanställda i företaget, förutom Ken och Lars. Med deltidare och extrapersonal uppgår medarbetarstaben till ca 25 personer.

Ungefär vartannat år köper Forsbergs en ny buss. Man sköter det mesta av servicen själv, utom de tunga jobben. Alla bussar garageras inomhus och så långt det är möjligt har varje förare ”sin” buss som han eller hon månar om och lär känna lite extra.

Ha kul och trivas
Om inte Upplands Lokaltrafiks (UL) upphandling  2010 av regionbusstrafiken hade havererat hade Forsbergs idag kunnat ha avsevärt mer trafik. Då hade man tagit över den bussdepå som finns i Östervåla och haft ca 15 bussar i trafik för UL. I den skandalomsusade upphandlingen vann ursprungligen Keolis som i sin tur byggde sitt anbud på ett nära samarbete med lokala bussföretag i Uppland. Bland dessa fanns Forsbergs.

Under uppseendeväckande former fick anbudsgivarna komplettera sina anbud sedan den dåvarande UL-chefen Malte Burwick tydligt deklarerat att han inte gillade Keolis´ upplägg med underentreprenörer.

Därefter gick trafiken till KR Trafik men senare upphävdes även det resultatet på grund av oegentligheter inom UL. Nu kör Nobina trafiken, samtidigt som omfattande rättsprocesser pågår där både Keolis och KR Trafik har stämt UL på hundratals miljoner.

För Forsbergs innebar tumultet att man har kvar sin bas och sitt enda garage i det lilla samhället Harbo, omkring fyra mil norr om Uppsala. Och egentligen är bröderna Forsberg inte särskilt angelägna om att företaget ska växa sig mycket större.

– Vi trivs med verksamheten i den här omfattningen. Nu kan vi själva ha koll på allt. Skulle vi växa behöver vi anställa fler personer, både trafikledare och en personalansvarig. Det är ett stort steg, säger Ken.

– Vår filosofi är att vi ska ha kul och att alla ska trivas på jobbet. Vi jagar inte pengar som man gör på en del håll, vi går runt och överlever. Och vi har ingen personalomsättning. Det måste bero på att de som arbetar här trivs, resonerar han.

Omsättningen i fjol landade på ca 18,5 miljoner, vinsten på några hundra tusen.

– En stor del av omsättningen utgörs av att vi köper teaterbiljetter, hotell osv. Det är mest pengar in och pengar ut. Marginalerna finns i det vi gör själva, förklarar Ken.

Livets alla skeden
Skoltrafiken är en viktig hörnpelare i verksamheten och svarar för ungefär en tredjedel av omsättningen.

– Vår skoltrafik var faktiskt det allra första trafikavtalet för Sambus, påpekar Ken.

Forsbergs trafik vilar på två ben: skolskjutsar samt turist- och beställningstrafik. Ofta används turistbussarna för skolkörningar i veckorna och beställningstrafik under helgerna.

Att bröderna känner mycket för sina skolskjutsar är uppenbart. Eller rättare sagt för barnen som reser med dem. Ibland blir de lite grann av extraföräldrar åt barnen, en trygg vuxenkontakt som kan ställa tillrätta, ibland uppfostra, ibland få slutna barn att öppna sig.

– Det roliga i verksamheten är bredden, säger Lars entusiastiskt. Vi får vara med och möta människor i livets alla skeden, från barndom till ålderdom. Det är enormt roligt att träffa alla människor och vara med och skapa relationer.

Någon linjetrafik kör inte Forsbergs. Istället är turist- och beställningstrafik det andra benet i verksamheten. Många av kunderna är föreningar och Forsbergs har en 40-sidig katalog med förslag på resor för färdiga grupper. Det kompletteras med ett eget reseprogram med såväl utlandsresor som kortare resor och teaterresor.

– Det är ett bra komplement eftersom föreningarna inte reser på sommaren, förklarar Ken.

Teaterresorna går ofta till Stockholm, men långt ifrån enbart det. Iggesundsrevyn är en storsäljare, likaså Hjalmar i Örebro.

– Det gäller att gissa rätt när man lägger upp teaterresorna. Det går inte att i förväg vara helt säker på vad som kommer att sälja eller inte. Thomas Ledin och Jerry Williams har varit väldigt lätt att sälja, säger Ken.

Vissa resor producerar man själv, men oftast köper man hotell mm från grossist: ResZander när det gäller Sverige och Norden, Lundwall Travel för övriga Europa.

Yngre resenärer
– Vi befarade tidigare en nergång för turist- och beställningstrafiken och trodde att människor idag inte skulle vilja åka på bussresor. Men så har det inte blivit. Istället har åldern på resenärerna gått ner, så nu är det många 50-plussare som åker, konstaterar Ken Forsberg.

– Samtidigt har kraven på resorna ökat och kunderna förväntar sig mycket bra reseledare.

Den allmänna ekonomiska avmattningen har inte heller slagit mot Forsbergs. Företagskunderna är lika många som förr och ger en hel del körningar som transfers, konferensresor och liknande. Skolor och kyrkor som tidigare var stora kunder har däremot minskat kraftigt. Man har helt enkelt inga pengar.

– Men att boka buss har blivit som att beställa taxi. Man bokar väldigt sent.

Forsbergs gör en hel del arrangemang åt företag. Det kan vara kick-offs och events av olika slag, men däremot arrangerar man inte konferenser.

– Vi står för nöjesbiten, konstaterar Ken.

Företagskunderna är man regelbundet ute och träffar, medan man jobbar via flera olika kanaler för att nå privatkunderna, allt från den årliga traditionella reseträffen på Viking Line till ett nyhetsbrev som går ut i 4500 exemplar, två gånger om året.

– Det slår alltid nätet. Djungeltelegrafen står också för rätt mycket av marknadsföringen till privatkunderna, berättar Ken.

Forsbergs kör mycket i Stockholm. Här är en av företagets turistbussar utanför ett hotell på Kungsgatan i Stockholm.

Mycket i Stockholm
Även om hemmaplan för Forsbergs är Uppland kör man också mycket i Stockholm. Genom marknadsföring via Google hittar åtskilliga Stockholmskunder Forsbergs. Det har till exempel gett en hel del bröllopskörningar.

– Vi har ofta jobb i Stockholm. Då försöker vi ofta kombinera med exempelvis en shoppingresa så att vi slipper tomkörningar. Vi kör ofta också sightseeing med kryssningspassagerare på förmiddagarna och andra uppdrag på eftermiddagen för en och samma buss.

Forsbergs har också ett samarbete med Tärna Fjällbuss som på somrarna kör åt Forsbergs. Då räcker inte turistbussarna i Stockholmsregionen till, samtidigt som Tärna Fjällbuss har klent med uppdrag på hemmaplan sommartid.

Men Forsbergs blickar också ut i världen. När företaget jubilerade 2007 arrangerade man en resa till Lofoten. Det blev succé och man har kvar resan i sitt program varje år.  Och i februari hade man en resa till Vietnam.

Dock inte med någon av de vita och lila bussarna…

Taggat som: , , , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)