Medvetenheten om att parkeringspolitiken i städerna har en nyckelroll för att få bilister att välja mer miljövänliga färdsätt växer. I Stockholm genomförs nu tuffare parkeringsregler och högre parkeringspriser för att begränsa antalet bilar som står parkerade på gatorna. Ett av syftena är att öka framkomligheten för busstrafiken.
Nu har Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, tagit fram en ny skrift för att inspirera kommunerna att använda parkeringspolitiken som ett styrmedel för en hållbar stadsutveckling.
Möjligheten att använda parkering som verktyg för att främja resande med kollektivtrafik och cykel är idag en underutnyttjad potential. Strategiska parkeringsåtgärder är ett av de effektivaste styrmedlen för att locka dagens bilister till att välja miljövänligare färdsätt, konstateras det i skriften.
Den innehåller exempel från både Sverige och övriga Europa där parkering används som styrmedel när det gäller trafikpolitiken.
Malmö, Göteborg, Umeå, Helsingborg och Linköping är exempel på städer som de senaste åren tagit fram nya parkeringsstrategier med ambitionen att minska biltrafiken till förmån för gång-, cykel- och kollektivtrafik, konstateras det i skriften.
Tillgången till parkering vid arbetsplatsen är en viktig faktor bakom anställdas val av färdmedel. Om arbetsgivare erbjuder gratis bilparkering, ellerlåga parkeringsavgifter, kommer en stor andel av de anställda att ta bilen till jobbet. Om det saknas tillgång till bilparkering kommer en stor andel att cykla, gå eller åka kollektivt.
Skriften kan köpas eller gratis laddas ner från SKL:s hemsida.
Lämna ett svar