Det fortsätter att blåsa kallt kring bussoperatören Arriva som efter nyår tog över busstrafiken i en stor del av norra Storstockholm. Sällan eller aldrig har en operatör haft sådana problem eller mötts av en så hård kritik efter ett trafikövertagande som Arriva i Storstockholm.
Sedan det avslöjats att Arriva polisanmälts för miljöbrott av både Vallentuna och Täby kommuner norr om Stockholm reagerar en rad trafikpolitiker i Storstockholm mot företaget som ägs av statliga tyska Deutsche Bahn, DB.
Stockholms läns miljölandstingsråd, centerpartisten Gustav Andersson, säger till Svenska Dagbladet att Arriva bryter både mot landstingets miljöprogram och svensk lag.
– Det kan vi som landsting inte acceptera från en entreprenör, säger han till tidningen.
Yvonne Blombäck (MP) är ledamot av trafiknämnden i Stockholms läns kandsting, Hon är starkt kritisk mot Arriva och reagerar på att Arriva har fortsatt med tomgångskörningarna trots polisanmälningarna.
– Det här är helt oacceptabelt att bussarna varmkörs på tomgång för att man inte har ordning och reda på depåerna eller för att bussförarna inte hinner starta dem, säger hon till SvD.
Eftersom bussförarnas arbetsscheman har gjort det omöjligt för dem att hinna starta bussarna har detta gjorts av inhyrd personal vars huvuduppgift har varit städning.
Gunilla Roxby Cromvall (V) i trafiknämnden menar att Arriva har förverkat sitt förtroende och bör få sparken.
– Jag tycker att vi nu måste gå vidare, och se om anbudsgivare nummer två kan ta över trafiken från sommaren, säger hon till tidningen.
SvD har också sökt trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M),men han har som så ofta förr varit oanträffbar, men har låtit sin pressekreterare att via SMS hälsa att Wennerholm ”utgår från att Arriva följer regler och gällande lagstiftning.”
Samtidigt rapporterar tidningnen Arbetet att förhandlingarna mellan fackförbundet Kommunal och Arriva om de varnade bussförarnas framtid fortsätter. Kommunal har också begärt förhandlingar därför att man anser att Arriva har brutit mot kollektivavtalet.
– Vi har reglerat i kollektivavtalet när och hur en arbetsgivare får dela ut en varning. Arrivas varningar bryter mot avtalet och delas ut för att disciplinera arbetskraften, säger Johan Ingelskog, chef på Kommunals enhet för arbetsrätt och kollektivavtal, till Arbetet.
Kommunal anser också att Arriva har kränkt föreningsrätten.
– Vi ser mycket allvarligt på Arrivas agerande mot Kommunal när de kräver att vi ska avsätta vårt huvudskyddsombud, säger Johan Ingelskog till Arbetet.
Lämna ett svar