Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis vill kolla Nobinas ekonomi

Keolis begär överprövning av den senaste stadsbussupphandlingen i Malmö. Foto: Ulo Maasing.

Keolis Sverige vill ha koll på Nobinas ekonomi vid tiden för den senaste upphandlingen av busstrafiken i Malmö. Upphandlingen vanns av Nobina, men Keolis misstänker att Nobina vid upphandlingstillfället inte hade en ekonomi som uppfyllde de krav som Skånetrafiken ställde. Därför har Keolis hos förvaltningsdomstolen begärt att upphandlingen överprövas.

Keolis hävdar att Nobina vid upphandlingstillfället saknade stabil finansiering och att detta bekräftas av kreditinstitutet Standard and Poor`s som vid tidpunken hade sänkt Nobinas kreditbetyg.

Keolis framhåller också att Skånetrafikens krav på ekonomisk stabilitet var obligatoriskt.

– I Skånetrafikens underlag står det att endast företag med tillräcklig ekonomisk och finansiell ställning ska få medverka i upphandlingen. Vi har försökt granska Nobinas ansökningshandlingar men på grund av Skånetrafikens sekretessbeslut har vi bara tillgång till begränsade delar.

– I en bransch där flera företag brottas med lönsamheten är det ytterst viktigt att alla deltar och konkurrerar på lika villkor. Vi riskerar annars att resenärerna blir de stora förlorarna när företag med svag ekonomi inte kan leva upp till sina löften, säger Magnus Åkerhielm, vd för Keolis Sverige.

Taggat som: , , ,

3 kommentarer »

  1. Man ska inte kasta sten i glashus. Har läst i en tidigare artikel på bussmagasinet att keolis fått koncernbidrag för 2011 med ca 100 miljoner. Var skulle keolis vara någonstans utan dom pengarna.

  2. Appropå att kasta sten i glashus. Hur går det med Keolis överklagan i HD ang ersättning för att Nobina vann i Uppsala? Är målet nerlagt eller skall det tas upp på nytt? Någon som vet ?

    • Målet är inte nedlagt utan kommer upp i Svea Hovrätt senare i år. Det har alltså inte nått HD. Tidpunkt för hovrättsförhandling är ännu inte fastställd.

Lämna ett svar till Lars G Englund Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)