Nu är politikerna i Luleå beredda att tänka om när det gäller trådlöst internet, wifi, på kommunägda Luleå Lokaltrafiks bussar. Luleå Lokaltrafik, LLT, har testat wifi på en av sina bussar sedan 2011 men tycker att kostnaderna är för stora i förhållande till nyttan.
Som vi tidigare rapporterat sa också politikerna nyligen nej till wifi på LLT:s bussar eftersom man menade att det skulle bli alldeles för dyrt – 300 000 kronor per buss, alltså omkring 18 miljoner för alla LLT:s cirka 60 bussar. Till det skulle driftskostnaderna komma.
Problemet var dock att politikerna inte hade förstått att kostnaden på 300 000 kronor inte gällde en buss utan var ett totalbelopp för samtliga LLT:s bussar. Insikten att det inte handlar om 18 miljoner har fått stadens politiker att tänka om och vid måndagens kommunfullmäktigesammanträde tyckte alla partier att wifi i stadsbussarna är bra.
Slutgiltig ställning tar man dock inte förrän en ny utredning av frågan.
Fantastiskt bra att någon trafikhuvudman någon gång ibland förstår, att man kanske ska tänka på vad trafikanterna behöver och uppskattar! Det finns men mängd miljöintresserade politiker, som undrar varför inte fler åker kollektivt. Det beror väl oftast på just att kollektivtrafiken är fri från all form av anpassning till kunderna och deras önskemål… T.ex. på Stockholms pendeltåg kan man knappt tala i mobilen ens… Oftast kan man inte ladda sin mobil eller dator… Tåget går på el, men passagerarna ska inte få ladda sin mobil… Jag skulle bli mycket förvånad, och glad, om de hade wifi. Det är samma i tunnelbanan. På långfärdsbuss, som politikerna inte styr över, som har dieselmotor, där finns det eluttag så att du kan ladda all elektronik som du har med dig. Mobil, trådlöst internet, m.m. fungerar. Märkligt…
Wifi i stadstrafik, är inte det lite gammalt idag? Jag kan förstå behovet på fjärrtåg och långfärdsbussar genom skogar med dålig mottagning, samt i tunnelbanor under jord.
Men på stadsbussar i småstäder där restiden ligger på 3-10 minuter? Idag 2013 då de flesta har ”fri surf” på sina smartmobiler.
Sant Rickard. På en stadsbuss känns det overkill.
Andreas har en synpunkt som kund/resenär, dock så har redan 2 övriga inlägg tagit död på hans inlägg, de bedömmer att han har fel, utifrån ett eget perspektiv, vem har rätt? I dag har Trafikhuvudmannen rätten till sanningen, vore det inte bättre att kunden har rätt. Det vore bättre att kunderna fick ställa kraven, de som nyttjar och i många fall betalar hälften av resans pris.