Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rapport hävdar dubbel nytta av biogassatsning

Biogasbuss i Skåne. Foto: Ulo Maasing.

Biogasbuss i Skåne. Foto: Ulo Maasing.

Biogas ger dubbel klimatnytta. Det hävdas i en färsk studie från Lunds tekniska högskola (LTH) vid Lunds universitet. Forskarna studerat klimatnyttor, miljönyttor och samhällsekonomiska värden vid produktion av biogas från gödsel. Rapporten har kommit till på uppdrag av Region Skåne och Biogas Syd – en lobbyorganisation för biogas med syfte att främja produktion, distribution och användning av biogas.

Enligt rapporten finns det stora fördelar med att producera biogas från gödsel, både för klimatet, miljön och samhället i stort. Fördelarna är minskade utsläpp av växthusgaser, minskat näringsläckage från jordbruksmark och minskade utsläpp av hälsofarliga partiklar.

Region Skåne anser att fördelarna är så påtagliga att man vill att staten ska ställa upp med pengar till biogasproduktion.

– De miljö-, klimat- och samhällsnyttor som biogasen medför motiverar ett nationellt ersättningssystem där staten ger en viss ersättning för biogasproduktion. I väntan på ett nationellt styrmedel utreder vi möjligheten att införa ett regionalt. LTH (Lunds Tekniska Högskola) ska nu utreda hur ett sådant ersättningssystem kan se ut, säger Pontus Lindberg (M), regionråd i Region Skåne och ordförande i regionala tillväxtnämnden.

Region Skåne har ett mål om en fossilbränslefri kollektivtrafik år 2020. För att nå dit måste fossila drivmedel ersättas med förnybara alternativ.

– 800 av Skånetrafikens bussar drivs idag av biogas. Men vi vill helt och hållet fasa ut de fossila bränslena och därigenom kraftigt minska kollektivtrafikens klimatpåverkan, säger Mats Persson (FP), regionråd i Region Skåne och ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Lobbyverksamhet behöver lite motvikt, se artikel i Ny Teknik http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3608091.ece

Lämna ett svar till Bertil Sander Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)