Trots att resandet ökar fortsätter biljettintäkterna för Storstockholms Lokaltrafik, SL, att rasa. Gång på gång har SL i år fått skriva ner sina budgetprognoser. Nu är det dags igen. I SL:s delårsrapport skrivs nu prognosen ner till 416 miljoner kronor under budget. Senast, i tertialrapporten, visade prognosen ett tapp på 374 miljoner för år 2013. Mycket av eftersläpningen beror på problem med SL:s reskassa. Dessutom har resandeökningen varit mindre än väntat.
Biljettintäkterna bedöms nu bli lägre än 2012, trots att resandet ökar, men alltså inte i den takt SL hade räknat med. SL had kalkylerat med 3,9 proents resandeökning i år. Nu har man skrivit ner prognosen till en ökning på 1,9 proent.
SL:s vd Anders Lindström säger till tidningen Metro att han beklagar att man gjort felaktiga prognoser, men att han ändå tror på ett nollresultat för 2013.
– Inte genom att sälja biljetter för 400 miljoner, utan genom en balans mellan ökade biljettintäkter och minskade kostnader, säger Lindström till tidningen.
Han säger sig dock inte ha någon plan för hur man ska minska utgifterna.
– De minskade kostnaderna kan till exempel vara att underhåll eller trafikavtal blir billigare än väntat. Men det är inte så att vi ska minska trafiken eller något liknande.
Metro har också sökt SL:s ordförande Christer G Wennerholm (M) som dock, i vanlig ordning, inte gått att nå för en kommentar.
– Jag är djupt bekymrad. Situationen är ohållbar för både resenärerna och för SL:s ekonomi. Vi måste ta krafttag för att vända utvecklingen, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd och 2:e vice ordförande i Trafiknämnden och SL.
SL:s delårsrapport visar också att punktligheten har minskat i SL-trafiken, både i spårtrafik och busstrafik. Arrivas närmast katastrofala trafikövertagande i norra Storstockholm har haft genomslag för busstrafiken, men en bristande framkomlighet i trafiken har också bidragit till att bussarna håller tiderna sämre än tidigare.
Andelen nöjda resenärer har också sjunkit från 75 till 73 procent, bortsett från SL:s sjötrafik. Även här har Arrivas trafikstart i norra Storstockholm dragit ner helhetsbetyget. De nöjda kunderna i SL:s busstrafik är färre än någon gång tidigare under den senaste femårsperioden.
Hur stora viten Arriva får betala för trafikproblemen i norra Storstockholm är ännu inte klart. Förhandlingar pågår, heter det i SL:s delårsrapport.
Klart att SL har dålig ekonomi… Man satsar ju alltid på teknik som är extra dyr, och som fungerar extra dåligt. Vad beror det på? Korruption? Varför satsade man inte på att ha samma kort + läsare ombord på bussar + pendeltåg som Västtrafik har i Göteborg? Det fungerar ju, till skillnad från SL:s kort + kortläsare… Varför skulle men frångå det billiga systemet med remsa som stämplas + en billig stämpel? Billigt + enkelt. Varför frångick man systemet med att man kunde betala mha mobiltelefonen utan någon komplicerad ”registrering”? Nu är det så komplicerat att betala, att t.ex. turister inte kan åka kollektivt i Stockholm…
Förutom betalsystem, tvingar SL bussbolagen att köpa in speciellt dyra etanol- och gasbussar, som inte fungerar… Varför är det inte ok att bussbolagen köper in bio-syntetiska drivmedel till helt vanliga, billigare + fungerande dieselbussar? De kallas även för HVO, och de finns att köpa från bl.a. Neste Oil. Enligt Lagen om Offentlig Upphandling (LOU), ska en offentlig upphandlare köpa in teknik som fungerar, och dessutom köpa in teknik, som är billigast, givet att man t.ex. ställer vissa miljökrav, som att man ska köra på drivmedel med bättre miljöprestanda, än vad råoljebaserade drivmedel ger. SL köper in eller kräver att den teknik som är dyrast, och som fungerar sämst, ska användas istället… T.ex. etanolbussar + etanoldrivmedel, och gasbussar + ”fordonsgas”, istället för vanliga dieselbussar som körs på HVO-drivmedel eller på BTL-drivmedel, och på GTl-drivmedel.