Transportstyrelsen lovar att man ska bli bättre på att övervaka transportmarknaderna, såväl när det gäller väg- och järnvägstrafik som sjö- och flygtrafik. Bland annat kommer man att rikta strålkastaren mot kollektivtrafiken, både på väg och spår. Ambitionen är att öka kommersialiseringen och möjligheterna för nya aktörer att ta sig in på marknaden. I en färsk rapport kritiserar Transportstyrelsen de regionala kollektivtrafikmyndigheterna för att på olika sätt göra det svårt för trafikföretag som vill köra kommersiell trafik.
Snart två år efter att den nya kollektivtrafiklagen började gälla har inte mycket hänt när det gäller den lokala och regionala kollektivtrafikmarknaden, konstaterar Transportstyrelsen.
– De regionala kollektivtrafikmyndigheterna har ett stort ansvar för kollektiv- trafikmarknadens utveckling. De ska upphandla subventionerad kollektiv trafik men även se till att kommersiella initiativ beaktas när de beslutar om allmän trafikplikt, skriver Transportstyrelsen i sin rapport.
Man konstaterar att EU:s kollektivtrafikförordning kräver att myndigheterna en gång om året ska publicera en samlad rapport om den allmänna trafikplikten inom sitt område. Rapporten ska skilja mellan busstrafik och spårtrafik.
Det har de regionala kollektivtrafikmyndigheterna struntat i. Transportstyrelsen slår fast att ingen av myndigheterna har publicerat någon samlad rapport. Därmed bryter de mot EU-förordningen.
Å andra sidan finns det inte heller någon myndighet utsedd i Sverige för att kontrollera att kraven följs. Transportstyrelsen säger sig vara beredd att ta på sig uppgiften, bara regeringen fattar ett beslut om det.
De regionala kollektivtrafikmyndigheterna bör göra klart vilken trafik som behöver upphandlas och vilken som kan skötas av befintliga eller kommande kommersiella företag, framhåller Transportstyrelsen.
Även när det gäller tillgången till terminaler och bytespunkter diskrimineras den kommersiella trafiken. Därför lovar Transportstyrelsen att särskilt kontrollera hur frågan hanteras på olika håll.
På motsvarande sätt är det fortfarande svårt för kommersiella aktörer att få komma in i befintliga boknings- och biljettsystem.
I praktiken sätter transportstyrelsen ett mycket lågt betyg på de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och andra när det gäller att genomföra den omreglering som var tanken med den nya kollektivtrafiklagen.
– Det verkar osannolikt att det kommer att uppkomma en fungerande kommersiell marknad för lokal och regional kollektivtrafik. Anledningen är att denna trafik inte kan konkurrera med den skattefinansierade trafik som finns idag. Genom att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna har tecknat långa avtal försvåras en kommersiell marknad ytterligare, summerar Transportstyrelsen och fortsätter:
– De regionala kollektivtrafikmyndigheterna tycks inte heller tillräckligt ha övervägt möjligheten att en del av trafiken skulle kunna utföras kommersiellt. De kommersiella aktörerna har inte getts rimlig tillgång till infrastrukturen. Även tillgången till biljett- och bokningssystem en försvårande faktor för de kommersiella aktörerna.
Lämna ett svar