Miljöpartiet i Stockholms läns landsting vill ha en storsatsning på superbussar, BRT. Stockholms Bussbana är namnet på Miljöpartiets satsning på nya moderna superbusslinjer. Med en vecka kvar till att Trafiknämnden i landstinget ska besluta om framtidens stomnätsstrategi, presenterar MP nu ett av det man uppger vara främsta vallöften för att lösa trängseln i kollektivtrafiken i Storstockholm på kort sikt. Superbussarna ska trafikera vägarna redan 2015 om MP får bestämma.
Bland annat föreslås Bussbanan gå mellan Vällingby, Kista och Bergshamra. Att resa mellan Vällingby och Kista tar idag cirka 40 minuter. Med bussbana skulle restiden kunna förkortas med cirka 10 minuter.
– I väntan på utbyggd tunnelbana vill vi redan nu ge stockholmarna bättre, snabbare och nya resvägar för att ge fler alternativ till pendelstrul och knökfulla tunnelbanor.
– År av fördröjda satsningar under den moderatledda alliansens styre, gör att vi behöver tänka snabba effektiva lösningar för att lösa trängseln, säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet Stockholms läns landsting.
Med bussgräddfiler, till exempel på Essingeleden och Södra länken, breda dörrar och påstigning fram och bak med självskanning, kommer restiderna att kortas med upp tio minuter i rusningstid, enligt Miljöpartiet. Vidare skapas helt nya resvägar, inte minst på tvären, där det idag tar lång tid att resa utan bil. Bussarna ska också vara komfortabla, erbjuda gratis wifi (internet) samt uttag till att ladda mobiler.
Superbussar eller Bus Rapid Transport (BRT) finns snart i Malmö och redan idag på flera håll i Europa.
Miljöpartiets koncept med “Stockholms Bussbana” innehåller 20 linjer med start 2015, och är en del i Miljöpartiets plan för modern utbyggnad av kollektivtrafiken i Stockholmsregionen. I planen ingår också utbyggnad för tunnelbana, tvärbana samt nya pendelbåtlinjer.
Satsningen på superbussar i Storstockholm beräknas kosta omkring fem miljarder kronor, pengar som till stor del ska tas från den planerade Förbifart Stockholm.
Om linjernas framtid på lång sikt säger Yvonne Blombäck i Dagens Opinion att det beror på vilka sträckor det gäller.
– Tar vi till exempel Spårväg Syd och norr, som ska gå mellan Bergshamra och Solna, så kommer bussarna kunna ersättas av spårvagn när det byggs ut. Men det kommer ta lång tid och vi vill skapa resmönstret redan nu. Sedan kan man antingen bibehålla eller lägga ner, men det beror på hur folkmängden och resströmmarna ser ut. Man måste ha en ödmjukhet för förändringar i framtiden.
bra ide. kostar väl några kronor, men inte alls så mycket som spårvägar e tunnelbanor, men tror det är lika bra som dessa system. man kan ju ta pengar genom at inte bygga en del av genomfarten (någonstans mitt i vägen) 690203