Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Lag kan tvinga kollektivtrafikföretag lämna ut data

Infrstrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd tycker att branschen agerar för långsamt och överväger lagstiftning. Foto: Ulo Maasing.

Infrstrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd tycker att branschen agerar för långsamt och överväger lagstiftning. Foto: Ulo Maasing.

Det måste bli enklare att resa med kollektivtrafik över läns- och kommungränser, menar regeringen som nu vill skynda på en sådan förenkling. Därför sätter infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) till en utredning som ska tvinga ansvariga för kollektivtrafik, buss- och tågbolag att lämna ut data om bland annat tider och priser. Nyligen rekommenderade den internationella kollektivtrafikunionen, UITP, branschens aktörer att öppna upp sina data för oberoende utvecklare av bland annat appar.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd hoppas att öppen data ska leda till att appar eller webbsidor utvecklas, så att det ska räcka med ett knapptryck för att köpa en biljett som gäller för hela resan, även om den går över länsgränser och innebär byten mellan olika trafikslag eller myndigheters områden.

På samma sätt ska det vara lätt för resenärer att få information om olika resmöjligheter, något som idag ofta är mycket krångligt.

– Oavsett hur man åker så måste det bli mycket enklare, säger infrastrukturministern till TT.

Utredningen ska vara klar i september.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Infrastrukturministern har hittills detaljreglerat inom kollektivtrafik på ett sätt som dels har gjort kollektivtrafiken dyrare, dels har minskat konkurrensen. Gamla storföretag med gammal teknik + gammalt tänkande har alltid getts företräde. T.ex. så har reglerna för ”Miljözon” gjorts om. Tidigare kunde utsläpp av sot + tjära + cancerogena kolväten minskas genom att befintliga bussar kördes på ultrarena drivmedel, t.ex. syntetiska paraffinoljor. Ministern ändrade reglerna, så att man endast får köpa nya bussar eller eftermontera katalysatorer på äldre bussar, men katalysatorerna fungerar dåligt eller inte alls vid körning i stad. Dessutom massproducerar de den giftiga gasen NO2, så att halten av NO2 i avgaserna ökar med upp till 10 gånger… Samtidigt som kommuner med ”miljözon” påstår att de vill minska utsläppen av NO2…

    Etanolbussar och gasbussar som dels är dyra i inköp, dels är dyra i drift, och dels är törstiga och har höga utsläpp av bl.a. aldehyder, organiska peroxider, NO2 och ultrafina partiklar gynnas genom att de har mycket lägre fordonsskatt. Så skattebetalarna får betala för ”miljöåtgärder” som är onödigt dyra. Som ger dyrare kollektivtrafik. Man kan köra helt vanliga, ej modifierade dieselbussar på bio-syntetiska paraffinoljor. De kallas även för HVO-drivmedel. Men då ordnar Regeringen såväl mycket högre skatt även på dieselbussar som körs på biodrivmedlet HVO (Jämfört med etanolbuss och gasbuss) som på själva HVO-drivmedlet. Det enda biodrivmedel som är beskattat…

    Under infrakstukturminister Catharina Elmsäter-Svärd så får vi garanterat enbart gamla, dyra och miljömässigt ineffektiva tekniklösningar i kollektivtrafiken… Kan det vara så att M vill att kollektivtrafiken ska vara dyr och dålig, samt dessutom nersmutsande, så att folk väljer en annan lösning? T.ex. att köra egen bil…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)