Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dyster bild efter 30 månader med ny kollektivtrafiklag

Mikael Persson, Sveriges Bussföretag: Det är på flera punkter en mörk bild som tonar fram när det gäller tillämpningen av den 30 månader gamla kollektivtrafiklagen. Foto: Ulo Maasing.

Mikael Persson, Sveriges Bussföretag: Det är på flera punkter en mörk bild som tonar fram när det gäller tillämpningen av den 30 månader gamla kollektivtrafiklagen. Foto: Ulo Maasing.

”Det är i flera avseenden en mörk bild som tonar fram av effekterna av den kollektivtrafiklag som genomfördes för trettio månader sedan.” Det konstaterade Mikael Persson från Sveriges Bussföretag när han på måndagseftermiddagen presenterade en ny rapport från organisationen. Presentationen skedde under en busstur med politiker i Visby. De fick höra att det fortfarande är en lång väg kvar innan den kommersiella linjebusstrafiken har samma förutsättningar som den upphandlade.

– I och med den nya lagen och marknadsöppningen 2012 fick vi helt nya möjligheter för kommersiella aktörer att starta linjetrafik. Men trots det har merparten av landets regioner under 2013 tagit beslut om trafikplikt och upphandling av nästan all kollektivtrafik.

– Det är väldigt oroande att väldigt få regioner eller län gjorde en marknadsanalys innan man beslutade om trafikplikt. Och när trafikplikt är beslutad är det nästan omöjligt att starta och driva kommersiell trafik eftersom man då måste konkurrera med skattesubventionerad kollektivtrafik.

– Det innebär att hälften eller mer av trafikens kostnader täcks via skattsedeln, berättade Mikael Persson som är ansvarig för kommersiell busstrafik på Sveriges Bussföretag.

Stängs ute
En viktig faktor för att kommersiell trafik ska kunna etableras vid sidan om samhällssubventionerad är att trafiken kommer in i befintliga informationssystem.

– Det är viktigt ur resenärsperspektiv, men bilden av läget i landet är ganska mörk, sa Mikael Persson.

Flygbussarnas vd John Strand, som också sitter i Sveriges Bussföretags styrelse, instämde och tog Storstockholms Lokaltrafik, SL, som ett exempel.

– SL stänger den kommersiella trafiken ute ur sina infosystem och reseplanerare. För vår del hålls Flygbussarna utanför liksom den kommersiella Nacka-Kistalinjen. I vems intresse, undrade Strand.

Däremot gav han en eloge till Västtrafik som har inlett ett konkret samarbete med bussbranschen om att analysera möjligheterna till kommersiella busslösningar i regionen. Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund var inne på samma linje och applåderade kollektivtrafikmyndigheten i Södermanland för dess beslut att låta den så kallade Trosabussen köra på kommersiell grund.

Goda exempel
Syftet med rapporten från Sveriges Bussföretag är att belysa den kommersiella linjetrafikens förutsättningar region för region och se om de följer de intentioner som finns i kollektivtrafiklagstiftningen från 1 januari 2012.

I rapporten uppmärksammas framför allt fem fokusområden som Sveriges Bussföretag har identifierat som stora hinder som måste hanteras för att marknadsöppningen ska kunna fungera: Trafikpliktsbeslut, tillträde till terminaler och bytespunkter, tillträde till informationssystem vid hållplatser, tillträde till regionala reseplanerare samt tillträde till betalsystem.

Dessutom uppmärksammas alltså det faktum att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna inte gör mer grundläggande marknadsanalyser innan de beslutar om trafikplikt.

– Senare i år planerar vi en rapport med goda exempel för att visa på att det faktiskt går att utveckla bra lösningar, förklarade Mikael Persson.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)