Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Genombrott för eldrivna ledbussar – VDL lanserar ny modell

VDL lanserar nu en helt batteridriven ledbuss med BRT-design.

VDL lanserar nu en helt batteridriven ledbuss med BRT-design.

Den holländska busstillverkaren VDL, som också haft betydande framgångar på den svenska marknaden, har fått ett genombrott för sina helt batteridrivna ledbussar. Ordern, som kommer från lokaltrafiken i Köln (KVB) innebär också ett europeiskt genombrott för batteridrivna ledbussar. Tidigare har exempelvis Solaris fått en mindre order från den tyska staden Braunschweig på liknande bussar.

KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe) planerar nu att satsa på att göra en hel stadsbusslinje i Köln elektrifierad och har beställt åtta batteridrivna 18-meters ledbussar från VDL för trafiken. De första bussarna ska sättas i provdrift sommaren och hösten 2015.

Bussmodellen bygger på två befintliga modeller från VDL. Det är dels ledbussen VDL Citea LFA, dels den normallånga stadsbussen Citea Electric.

Bussarna, VDL Citea SLFA Electric, får dock en ny mer futuristisk design som är tänkt för BRT-linjer.

Den första ordern på VDL:s batteridrivna ledbuss kommer från lokaltrafiken i Köln, KVB, som ska etablera en helt elektrisk busslinje.

Den första ordern på VDL:s batteridrivna ledbuss kommer från lokaltrafiken i Köln, KVB, som ska etablera en helt elektrisk busslinje.

De är helt batteridrivna, vilket innebär att de varken behöver någon dieselmotor som hybridbussar eller luftledningar som trådbussar och spårvagnar. De är dock utrustade med en strömavtagare, en pantograf, på taket men denna används bara för att snabbladda batterierna vid ändhållplatserna. Full laddning sker varje natt i depån.

VDL:s stadsbussfamilj Citea bygger på ett modulsystem som har varit något av en nyckel för att utveckla den nya elbussen. Bussen får genomgående låggolv och enligt tillverkaren en mycket tyst gång, både inne i bussen och utanför denna. Samtidigt har tillverkaren lyckats behålla den låga fordonsvikt som är ett av Citeas kännetecken och som bidrar till att hålla energiförbrukningen nere.

Den nya designen präglas bland annat av lutande vindruta och en karakteristisk taklinje. Destinationsskyltarna är integrerade i front, bak- och sidorutorna. Påstigningsdörren är extra bred för att underlätta passagerarströmmarna.

Hjulen är täckta på de två bakre axlarna vilket ger bussen ett mindre tungt och mer elegant utseende.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)