Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kommersiella bussar lyfte storföretag till miljardvinst

En hybridbuss från Stagecoach i Oxford. Foto: Ulo Maasing.

En hybridbuss från Stagecoach i Oxford. Foto: Ulo Maasing.

Medan de statliga, utlandsägda trafikföretagen i Sverige plågas av stora förluster visar andra internationella jättar i kollektivtrafiken att det går att köra busstrafik med gott ekonomiskt resultat. Den privata brittiska transportjätten gjorde förra året ett rörelseresultat på gott och väl två miljarder kronor, framgår det av Stagecoach årsredovisning som presenterades på onsdagen.

Det är främst den kommersiella busstrafik som Stagecoach kör i Storbritannien och som internationell expresstrafik som driver upp resultatet.

Busstrafiken utanför Londonområdet är sedan länge avreglerad och det som Stagecoach redovisar som sin bussverksamhet utanför London hade i fjol ett rörelseresultat på 147,4 miljoner pund (ca 1,7 miljarder SEK) med en rörelsemarginal på 14,6 procent. Det är en lönsamhet som inget större bussföretag i Sverige ens kommer i närheten av.

Stagecoach är också verksamhet i London där busstrafiken upphandlas på ungefär samma sätt som i Sverige. Även där ligger företaget mycket högt över lönsamheten i svensk, upphandlad busstrafik. Rörelsemarginalen var 9,8 procent och rörelseresultatet 23,9 miljoner pund (280 miljoner SEK).

Den nordamerikanska verksamheten redovisar ett rörelseresultat på 23,7 miljoner pund (277 miljoner SEK) och en rörelsemarginal på 5,5 procent medan järnvägsverksamheten i Storbritannien endast har en rörelsemarginal på 2,7 procent.

Taggat som: , , ,

2 kommentarer »

  1. Där bor ju mer människor i London än i hela Sverige. Och att man kanske har för snäva marginaler när man lämnar in anbuden.

  2. Starkt ledarskap av Brian Souter, som verkligen vet vad han gör och som själv fortfarande kan sätta sig bakom ratten och köra! Visst Sverige är ett litet land jmf med England och det insåg väl Souter också ganska fort då han efter ett kort tag sålde Swebus. Har bara sett bilder från när han köpte Swebus, där han kom i jeans, t-shirt och gymnastikskor och en plastpåse där han lade köpekontraktet. En stark kontrast till Swebus dåvarande ledning i mörka kostymer, vita skjortor och slipsar. Kanske det går att förenkla saken och påstå att Brian Souter är samma entreprenörs typ i bussbranschen som Ingvar Kamprad är/var i möbelbranschen!?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)