Bussar och taxi i Sverige skulle inte fungera utan invandrare. Och i framtiden skulle det bli ännu besvärligare. Det slog företrädare för de båda branscherna fast vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, bara timmarna innan Sverigedemokraternas partiledare skulle hålla sitt tal i Almedalen. På seminariet presenterade man en ny rapport om hur viktiga invandrare, dvs personer födda utanför Sverige, är för att kollektivtrafiken ska fungera.
Rapporten konstaterar att buss- och taxiföretagen är beroende av den kompetensförsörjning som invandrarna och invandringen innebär.
En stor del av buss- och taxiförarna i Sverige är födda utomlands. Av alla bussförare i Sverige är 36 procent invandrare. Lokaltrafiken i storstäderna fungerar tack vare utlandsfödda bussförare. I Stockholm och Göteborg är 44 procent av alla bussförare utrikesfödda, i Malmö 53 procent.
Då är inte egna företagare i branscherna inräknade. Inom taxi är 45 procent av alla förare, egenföretagare inräknade, födda utanför Sverige.
Anställer inte nationaliteter
Magnus Åkerhielm, vd för Keolis Sverige, betonade på seminariet att invandrarnas betydelse för busstrafiken ökar. Dels därför att kollektivtrafiken växer, vilket kräver fler som arbetar i branschen, dels därför att branschen de kommande åren står inför stora pensionsavgångar.
– Vi anställer inte afrikaner, polacker eller finländare. Vi anställer medarbetare med hög kompetens och en vilja att arbeta med service. Det är inte beroende av var man är född, sa Åkerhielm.
Maryam Yazdanfar, chef för public affairs vid Nobina Sverige, deltog också i seminariet.
– Det är jättehäftigt att jobba i den här branschen med den mångfald av människor med olika bakgrund som arbetar här. Våra kunder är en mångfald av människor. Då är det bra att också vi är det, sa hon.
– Bussbranschen står inför stora utmaningar. Yrkeskåren blir allt äldre och vi har svårt att rekrytera yngre förare in i branschen, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag.
– Den nya gymnasieutbildningen för bussförare som nyligen blev verklighet har ännu inte hunnit etableras på så många orter i Sverige. I storstadsregionerna kommer vi att behöva flera tusen nya förare inom de närmaste åren. Därför är det viktigt för oss att få in ny kompetens till denna framtidsbransch.
– Yrkesförare är det femte största yrket bland utrikesfödda invandrare och det kommer förmodligen att öka ytterligare, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag.
Skulle de vara bättre arbetsmiljö, skulle fler svenskar jobba inom Buss och Taxi.
Lastbilsbranschen har klarat sig bra till förhållande till Buss och Taxi med svenska chaufförer.
Nu är lönen för låg till förhållande till andra arbeten med likvärdig utbildning och ansvar.
Arbetstider är bedrövliga. Långa pass på uppåt 13 tim/dag. Och tidiga eller sena dagar.
Ansträngande trafikmiljö att jobba i dagligen. Hot och bråk på arbetsplats. mm.
Höj lönen med 5000 kr per månad och inför 8 tim körpass per dag. Ordningsvakter på bussar, Och 30 dagar semester, så kommer fler svenska män och kvinnor söka jobb och kvalitet och status höjs.. Tyvärr har många bussbolag lätt att ta in ”bidrags chaufförer” som Staten finansierar för att hålla nere kostnaden i företaget (har själv undvikit detta i mitt företag), som inte lämpad.
Då skulle vi få över folk från andra branschen till oss som vill prova på med samma villkor.
Ser man tillbaka 30 år som jag varit verksam i Transportbranschen har kvalitet och status försämras märkbart.. Körvana med fordon, service mot kunder och underhåll på fordon har tyvärr inte samma kompetens mellan Svenskar och utrikesfödda på Svenska vägar.
Detta är ren fakta som jag har studerat i över 25 år. Så alla Ni som påstår annat har inte den kunskapen om Transport branschen som jag har i Sverige.
instämma med föregående talare, har jobbat sen 1999 inom bussbranchen och kvaliten pa förare och arbetsmiljön har försämrats mycket …