Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Centerledaren lovar cykelbanor och spårvagnar men tiger om buss

Centerns partiledare Annie Lööf lovar att Sverige ska få världens grönaste städer. Foto: Centerbilder.

Centerns partiledare Annie Lööf lovar att Sverige ska få världens grönaste städer. Foto: Centerbilder.

Sverige ska få världens grönaste städer, skriver centerledaren Annie Lööf på Expressens debattsida på fredagen inför presentationen av partiets valmanifest. För att klara löftet om att i Sverige skapa världens grönaste städer vill partiet införa och utvidga trängselskatterna i storstäderna, skriver centerledaren.

– Då minskar vi utsläppen samtidigt som vi får nya resurser för satsningar på tunnelbanor, spårvagnar och cykelbanor.

Om busstrafik i allmänhet och elbussar i synnerhet skriver dock Annie Lööf inget. Däremot om höghastighetståg.

– Vi söker mandatet för att fortsätta vara garanten för att landsbygd och mindre orter inte glöms bort i Rosenbad. Med hjälp av Sverigebygget vill vi binda samman hela landet med höghastighetståg och fler tågstopp i mindre orter, skriver centerledaren.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Om inte någon massiv lobbying sker av de bussbolag, som nyligen har utvecklat bussar och laddnings-system för elbussar inklusive laddning av elbussarna, så kommer politikerna från vänster till höger att investera i gammaldags teknik, som t.ex. spår + spårvagn. Även om det är helt i strid med Lagen om Offentlig Upphandling (LOU). Även om man föreskriver mycket låga utsläpp från kollektivtrafik, och rekommenderar eldrift, så ska man köpa in det som är kostnadseffektivt.

    Förr kunde t.ex. statliga verk och industri samarbeta. Det gjorde att Sverige kunde bli först med mobiltelefoni. Idag tycks det inte gå… Om företag utvecklar mycket intressant ny kostnadseffektiv miljöteknik, så ska politiker och tjänstemän i det offentliga absolut inte köpa in den… Signalen till näringslivet är: Det offentliga är idag okunnigt, fientligt mot ny teknik och mot nytt tänkande. Även mot ny miljömässigt bättre teknik, som fungerar och är kostnadseffektivare än äldre teknik.

    Tänk om Sverige (statliga Televerket, som blev Telia) på 1980-talet hade haft den attityden mot ny mobiltelefonteknik? Och bojkottat mobiltelefoni, främst därför att det är nytt (och därmed farligt, m.m.)Hade Sverige och världen haft mobiltelefoner i så fall? Hur mycket jobb, tillväxt och pengar hade Sverige missat, om man hade resonerat som dagens politiker och deras tjänstemän gör?

Lämna ett svar till Andreas Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)