Arriva Sverige, ägt av statliga Deutsche Bahn, gjorde ett katastrofresultat 2013. Företaget utvecklades då till ett ekonomiskt slukhål. I praktiken stod Arriva Sverige på konkursens rand, men räddades genom ett aktieägartillskott på 740 miljoner kronor av moderbolaget. Det gick så långt i fjol att Arriva Sverige tvingades upprätta en kontrollbalansräkning eftersom kassan var tom och aktiekapitalet var förbrukat. Huvudorsaken till Arriva Sveriges usla resultat 2013 var den havererade trafikstarten i norra Storstockholm, det så kallade E20-avtalet med Storstockholms Lokaltrafik, SL.
Rörelseresultatet för Arriva Sverige blev i fjol – 326 miljoner kronor, trots att Arriva Sverige nästan fördubblade sin omsättning från 2012. Då omsatte 2012 företaget 1,36 miljarder kronor. I fjol hade omsättningen ökat till 2,35 miljarder. Men den kraftiga omsättningsökningen skedde samtidigt som rörelseresultatet störtdök okontrollerat.
Resultatet efter finansiella poster landade på hisnande – 382,8 miljoner kronor.
Arriva Sveriges rörelseresultat var +17 miljoner år 2012 och +76 miljoner 2011. Men genom att Arriva även 2009 och 2010 hade ett negativt rörelseresultat har företaget under de senaste fem åren haft ett rörelseresultat på – 395 miljoner kronor.
Det främsta skälet till Arriva Sveriges usla resultat är enligt företagsledningen ”uppstartsproblem med ny trafik” (dvs norra Storstockholm). Men man skriver också i årsredovisningen att ”trafik- och infrastrukturplanering på vissa sträckor har haft en för företaget ogynnsam utveckling”. Dessutom hänvisar företagsledningen till det vite som Arriva tvingats att betala till SL för de stora bristerna i trafiken i norra Storstockholm.
Vitet på 174 miljoner kronor var med bred marginal det största som någonsin krävts ut i svensk kollektivtrafik.
I själva verket stod Arriva Sverige på konkursens rand efter första halvåret i fjol.
Den 29 augusti 2013 tvingades man upprätta en kontrollbalansräkning eftersom företagets egna kapital var förbrukat.
Då hade företaget ändå under 2012 fått ett aktieägartillskott på 110 miljoner kronor och en kapitaltäckningsgaranti från moderbolaget. Det skulle, skrev företagsledningen i 2012 års årsredovisning,”säkerställa bolagets fortlevnad under 2013”.
Totalt hade då Arriva Sverige fått aktieägartillskott på 326 miljoner under åren 2010 – 2012. Dessutom hade företaget år 2012 från Deutsche Bahn-koncernens internbank fått förmånliga lån på 660 miljoner kronor för omfattande inköp av bussar.
Men det räckte alltså inte.
För ett år sedan, i augusti 2013, var pengarna slut och dags för kontrollbalansräkning.
Företaget räddades från konkurs av kapitaltäckningsgarantin från moderbolaget. I maj i år fick man ett koncernbidrag från moderbolaget på 740 miljoner kronor, vilket enligt den senaste årsredovisningen ”till fullo återställt aktiekapitalet och säkerställt driften för 2014”.
Formuleringen antyder att företagsledningen räknar med betydande förluster även i år. Under rubriken ”Förväntad framtida utveckling” skriver man lakoniskt: ”Såväl de avtalsmässiga som operationella förutsättningarna för att kunna bedriva verksamhet har förbättrats”. Mer står där inte.
Frågan är hur länge Deutsche Bahn är bredd att hålla Arriva Sverige under armarna. De jätteförluster som företaget dragit på sig på kort tid lär knappast gå att hämta in under den tid som avtalet med Storstockholms Lokaltrafik, SL, löper i norra Storstockholm.
Arriva Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Schenker International AB; den slutliga koncernmodern är Deutsche Bahn.
Lämna ett svar