Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

MP tar elbussen i Stockholmskampanj

Miljöpartiet i Stockholmsregionen tar elbuss på sin valturné. Foto: Fredrik Hjerling.

Miljöpartiet i Stockholmsregionen tar elbuss på sin valturné. Foto: Fredrik Hjerling.

Miljöpartiet och Grön Ungdom i Stockholmsregionen ger sig nu ut på valturné med elbuss. Ombord på bussen finns också en cykelreparatör, som kommer att fixa besökarnas cyklar helt gratis. Syftet med turnén är förstås att möta väljare i Stockholmsregionen, men greppet att åka elbuss är annorlunda.

Bussen, som är av modellen Eurabus 2.0 och ägs av Adelsö Buss,  är helt utsläppsfri och förbrukar bara 1,1 kWh per kilometer, inklusive luftkonditionering och uppvärmning. Motsvarande energiförbrukning för en dieselbuss är ungefär 5 kWh per kilometer.

– Elbussen ligger helt i linje med vår politik, säger Mats Pertoft, ordförande för MP i Stockholmsregionen.

– Vi vill lyfta kollektivtrafiken och främja hållbart resande. Det är en viktig del av den gröna omställningen för Stockholmsregionen.

Adelsö Buss kör idag de enda två moderna elbussarna i Storstockholm.

Taggat som: , , ,

2 kommentarer »

  1. En lysande idé! När Mp gör så här, så visar man att Mp är intresserad av ny miljöteknik, som ger upphov till en renare miljö. Det finns många som har uppfattningen att Mp är först och främst ett parti som är emot all teknik, och som vill lägga ner all industri i Sverige. Om det inte skulle vara sant, så är det bra om Mp aktivt stödjer ny miljöteknik, och stödjer företagen som utvecklar och kommersialiserar ny miljöteknik. Då kan väljarna få en annan uppfattning av Mp. (Sedan får vi hoppas att den nya, modifierade bilden av Mp är korrekt.)

  2. Jag vet att det här kanske inte är rätt forum, men man blir lite nyfiken på tekniken. Tillverkarens site säger lite, men långt ifrån allt.

    Bussen är tysk-registrerad – hur kom den till Stockholm?

    /Turgor

Lämna ett svar till Andreas Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)