Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Namninsamling för fast jobb åt poppis bussförare

Sundsvallsdump

Fast jobb åt ”Kaptenen”, eller ”Pappa Buss-Berth”! Han är en populär bussförare i Sundsvall. I samband med operatörsskiftet i busstrafiken i Sundsvall tidigare i sommar fick förarna söka om sina tjänster, men alla fick inte fast jobb hos den nya operatören Nobina. En av dem var Kaptenen, Berth Haka, som efter tio år som förare i Sundsvallstrafiken blev timanställd. Nu har en namninsamling som på kort tid samlat hundratals namn startats bland Sundsvallsborna för att Berth Haka ska få fast tjänst.

– Jag är kanske lite annorlunda än andra busschaufförer. Jag brukar snacka en hel del i bussens mikrofon, som flygkaptener gör, och bjuda på lite vitsar eller något annat kul. Sprida glädje helt enkelt. Kan jag höja humöret på resenärerna så har jag lyckats, berättar Berth Haka i Sundsvalls Tidning.

Uppenbarligen har han lyckats. Förutom namninsamlingen till stöd för honom har Hakas fans redan tidigare startat en facebooksida som samlat tusentals fans.

Enligt tidningen kommer dock namninsamlingen inta att ändra företagets ställningstagande när det gäller Kaptenens anställning.

– Vi gör ingen skillnad i vårt sätt att rekrytera på grund av en namninsamling, säger Nobinas vice vd Henrik Birath till Sundsvalls Tidning.

Han pekar på att Din Tur, alltså kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland, har bantat trafiken i samband med operatörsskiftet då Nobina tog över efter Keolis.

– Vi har inte tillräckligt med trafik för att ge alla våra chaufförer ett fast jobb, även om vi vill. Därför har en del av dem fått timanställning i stället, säger Henrik Birath..

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Detta med att huvudmännen inte går med på att skriva in i upphandlingsförfarandet att entreprenören skall överta befintlig personal tillsammans med att de stora entreprenörsdrakarna inte övertar personal innebär ju att vi som kör buss i stora delar av Sverige aldrig kan få annat än tidsbegränsad anställning, (till nästa upphandling)

    En liten fråga till artikeln är ju eftersom Henrik Birath vice VD på Nobina hävdar att huvudmannen har minskat trafiken och att det är därför som inte alla fått fast anställning blir ju då,
    Hur många långtidsarbetslösa som arbetsförmedlingen har betalat körkortet för har man anställt i stället?
    Bara en lite undran!!!!

Lämna ett svar till Leif Rosén Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)