Kostnaderna för kollektivtrafiken i Storstockholm skenar. Sedan 2006 har antalet resor med Storstockholms Lokaltrafik, SL, ökat med omkring 16 procent. Under samma tid har kostnaderna för trafiken ökat med det dubbla, det vill säga drygt 30 procent.
– Det är viktigt att vi i framtida projekt är väldigt kostnadsmedvetna men vi är inte oroade, säger SL:s kommunikationschef Suss Forsman Tullberg till Sveriges Radio P4 Stockholm.
Jonas Eliasson, professor i transportekonomi vid KTH säger till SR Stockholm att kostnadsutvecklingen är ett problem, särskilt på lång sikt.
– Antingen måste man ta in mer skattepengar och det vill ingen. Eller så tvingas man höja biljettpriset och det vill ingen. Eller så kan man dra ner på utbudet, men det är heller ingen som vill.
– Alternativet är att locka fler resenärer, och det vill alla. Men det kommer inte att täcka kostnadsökningen.
Det är mycket märkligt att ingen kommenterar varför SL:s kostnader skenar; SL har ju bl.a. genomgående satsat på så dyr kollektivtrafik som möjligt;
– Spårvagn med räls istället för elbuss med särskilda vägfiler.
– Etanolbuss som är mycket dyrare i inköp och i drift.
– Gasbuss som är dyrare i inköp och i drift.
– RME/FAME i dieselbussar, vilket kräver mer underhåll. RME/FAME får t.ex. pumpar, insprutare och spridare att gå sönder.
– OM SL önskar köra på biodrivmedel, så finns ju biodrivmedlet HVO, som fungerar praktiskt i standard dieselmotorer.
– Finns det fler skäl till att SL:s kostnader skenar? Skriv gärna och berätta här.