Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL-budgeten ett svart hål – 500 miljoner fattas till driften och 7,7 miljarder till investeringar

En halv miljard saknas till driften och 7,7 miljarder saknas till investeringar för kollektivtrafiken i Storstockholm nästa år. Foto: Ulo MAasing.

En halv miljard saknas till driften och 7,7 miljarder saknas till investeringar för kollektivtrafiken i Storstockholm nästa år. Foto: Ulo MAasing.

Höjda biljettpriser, höjd skatt, neddragningar av trafiken och minskade investeringar i spårtrafiken. Kollektivtrafiken i Storstockholm står inför stora ekonomiska problem. Det framgår av det budgetförslag som trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting (i praktiken SL) lägger fram för nästa år.

Bara för att klara den nuvarande driften av trafiken under 2015 fattas 500 miljoner kronor, vilket motsvarar en skattehöjning på 25 öre. Som alternativ till en skattehöjning lyfter tjänstemännen i trafikförvaltningen en minskad trafik, trots att Storstockholm växer med åtminstone 35 000 personer om året.

Andra alternativ är dyrare biljetter eller att man tar pengar från annan verksamhet i landstinget (i praktiken sjukvården).

Att driftsekonomin i SL är ett svart hål beror enligt tjänstemännen åtminstone delvis att kollektivresandet inte har ökat som man hade räknat med. En viss ökning av bilresandet kan däremot anas.

Till planerade investeringar saknas 7,7 miljarder. Enligt de planer som gäller ska det under det kommande året göras investeringar på 36,5 miljarder, men ekonomiskt utrymme finns bara för 28,8 miljarder.

Tjänstemännen på trafikförvaltningen föreslår bland annat att upprustningen av Roslagsbanan skjuts upp liksom den kontroversiella förlängningen av Spårväg City till Ropsten. Likaså föreslår man att dubbelspårsutbyggnaden på Lidingöbanan skjuts på framtiden liksom inköp av 24 nya tåg- och spårvägsfordon.

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. SL har ju konsekvent valt de dyraste lösningarna. Och då får man dålig ekonomi… Det är inte så konstigt… SL satsar på dyra spårvägar, fastän utvecklingen av elbussar går fram med stormsteg, och de kostar ca en tiondel mot spårvagn + spårväg. Att bygga spårvägar är mycket dyrare än asfaltsvägar. Spårvagn är mycket dyrare än bussar.

    Vidare har SL satsat på dyra etanolbussar, gasbussar, m.m. De har även insisterat på att dieselbussar ska köras på RME/FAME fastän de då går sönder mera, och reparationer är dyra. Bussbolagens merkostnader har SL glatt betalat… Trots att det finns bio-syntet-drivmedel att tillgå. HVO = Hydrogenated Vegetable oils. SL har inte rört lillfingret ens för att använda dem, och därmed bidra till att produktionen av dem ökar. Med HVO i standard dieselbussar blir det inga andra extrakostnader, än att HVO är något dyrare än råoljebaserad dieselolja.

    BTL är mycket likt HVO och kan produceras ur syntesgas från t.ex. svartlutsförgasning på massabruk. SL har inte heller rört lillfingret för att få ingång en sådan produktion i Sverige. Nej, utländska biodrivmedel ska det vara!!!!! Som kräver extra dyra, nya bussar…

    Varför körs det stora, törstiga bussar dagtid? Det sitter 1 till 10 personer i bussen mellan ca kl. 09.00 och kl. 15 då skolorna slutar. Även på kvällen efter kl. 19 är det ca 10 personer i bussarna. Varför ska alla bussar alltid vara stora och kunna ta minst 75 personer? Stora, törstiga bussar är dyrare i inköp + drift.

Lämna ett svar till Andreas Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)