Det är betydligt enklare att ta flyget än tåget eller bussen. Varje flygplats ger resenärerna mycket bättre information än vad tåg- och bussresenärer får. Det skriver Vi Resenärers Jan-Åke Bosell i ett öppet brev till ett antal aktörer i persontrafikbranschen.

Malmö Centralstation. Men hur lätt är det för resenärerna att få information om var de hittar expressbussen när de planerar sin resa? Bild: Jernhusen.
Öppet brev
till
Branschföreningen Tågoperatörerna, Jernhusen AB, Trafikverket, Samtrafiken i Sverige AB, SJ AB Swebus, Tågkompaniet och Öresundståg.
Så dålig är informationen till tåg- och bussresenärer
Det är betydligt enklare att ta flyget än tåget och bussen. Varje flygplats har en egen hemsida där information om tillgång till parkeringsplatser, tider för biljettförsäljning, tillgång till toaletter mm finns.
Samtrafiken i Sverige AB, som ägs av de ledande tåg- och bussbolagen, har gjort ett försök att ge resenärerna samma service genom en hemsida kallad ”Stationsinfo.se”. För en tid sedan lade man dock ned uppdateringen av denna information. Sidan är kvar och besökarna möts av detta meddelande.
”Tjänsten Staonsinfo.se uppdateras inte längre. Informationen på sidan kan därför vara inaktuell. Vi hänvisar därför frågor gällande järnvägsstationen eller buss-, båt- och flygterminalen till respektive förvaltare. Hälsningar Samtrafiken.”
Anledningen till detta sägs vara att tåg- och bussbolagen inte vill finansiera denna service till resenärerna! Hur många vet vad Samtrafiken menar med förvaltare? Är SJ en förvaltare?
Går man in på SJ:s hemsida hittar man ingen stationsinformation. Söker man specifikt på parkering hamnar man hos ett privat parkeringsbolag som inte ger särskild information till tåg- och bussresenärer.
Samtrafiken torde med förvaltare avse ägare av stationshuset.
Det stämmer. Fastighetsbolaget Jernhusen AB, äger de flesta större stationerna i landet, och de har lagt upp en information i stil med Samtrafikens.
För de orter där Jernhusen har egna stationshus ges information om stationens öppettider och vilka butiker och restauranger som finns i stationshuset. Men informationen till resenärerna är knapphändig. För Uppsala finns exempelvis ingen vägledning för de resenärer som ska ta en expressbuss.
Hur många tåg- och bussresenärer vet vilka stationsbyggnader Jernhusen äger och att de kan få matnyt- tig information på deras hemsida.
För flertalet mindre stationer, som exempel Mora, Ludvika, Strängnäs och Sandviken, saknas helt den information som tåg- och expressbussresenärer skulle ha nytta av. Och det beror på att stationshusen på dessa orter inte ägs av Jernhusen!
Tänk om exempelvis Åhléns-varuhusens information på nätet endast skulle avse de butiker som ligger i deras egna fastigheter!
För de som reser ofta är dessa brister inte så allvarliga men de skapar stora problem för nya resenärer. Branschen har en vision att marknadsandelen ska fördubblas. Men frågan är om branschen verkligen är intresserad av nya kunder.
Nyhetsbrevet Vi Resenärer
Jan-Åke Bosell
www.vireser.se
I den bästa av världar så får alla den information de behöver, där och när den behövs. Vad gäller informationsunderskottet vad gäller busstrafiken så finns det en hel del att fundera på. Det finns två flygplatser i Göteborg och två flygplatser i Stockholm. I Göteborg (som är min hemstad) finns det drygt 250 hållplatser bara för expressbusstrafiken. Att skapa ett fullständigt informationssystem för alla dessa hållplatser låter sig knappast göras med rimlig insats. Västtrafik har med sitt on-line system för bussar och spårvagnar lyckats ganska hyfsat ändå. Men att jämföra informationen från Landvetter flygplats med alla expressbusshållplatser är att jämföra äpplen och päron. De har helt olika förutsättningar.