Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Finska företag går samman om elbussproduktion

Linkker har deltagit i utvecklingsprojektet eBUS i Esbo, utanför Helsingfors. Foto: Linkker.

Linkker har deltagit i utvecklingsprojektet eBUS i Esbo, utanför Helsingfors. Foto: Linkker.

Två finska företag, Linkker och Fortaco, planerar att tillsammans starta produktion av elbussar i Finland. Produktionen av elektriska stadsbussar är tänkt att inledas i slutet av nästa år och om efterfrågan finns kan man tillverka upp till 200 bussar om året i Fortacos anläggning i den finska staden Sastamala.

Linkker har utvecklat en drivlina för elbussar, Visedo, i samarbete med  bland andra Finlands tekniska forskningscenter VTT. Tekniken har testats i reguljär linjetrafik i Esbo utanför Helsingfors sedan 2012 i  ett utvecklingsprojekt som kallats för eBUS.

Den buss som har utvecklats inom ramen för eBUS är producerad av den lilla finska busstillverkaren Kabus OY. Det är en normallång, alltså tolv meter lång stadsbuss byggd på aluminiumram och är enligt Linkker tre ton lättare än en standardbuss. Det gör att energiförbrukningen är låg – 0,7 kWh/kilometer.

Vikten hålls också nere av att Linkker har valt att enbart ha små batterier ombord på bussarna och att dessa snabbladdas vid ändhållplatserna via en pantograf. Det gör också att bussarna kan köras dygnet runt, utan att behöva laddas i depå på natten. En snabbladdning tar 3 – 7 minuter. Den buss som Veolia Transport har kört i Esbo sedan 2012 har en tomvikt på 9,5 ton och en räckvidd på 30 – 50 kilometer på en laddning. Antalet passagerare vid 40 sittplatser är totalt 69.

Enligt Linkker kan bussarna byggas på standardkomponenter – själva fordonet behöver alltså inte utvecklas speciellt för eldrift. Företaget hävdar att deras elbuss är 10 –30 procent energieffektivare än konkurrenternas. Förklaringen är, säger man, lättviktschassier, energieffektiv drivlina, små batterier och snabbladdning.

– Nu letar vi en pilotbuss att bygga på liksom pilotstäder. Vi tror att våra potentiella kunder finns i en radie på 1000 kilometer från Helsingfors, säger Fortacos koncernchef Kimmo Erkkilä till den finska tekniktidningen Tekniikka&Talous.

Linkker ska marknadsföra och sälja bussarna, medan Fortaco svarar för produktionen. Fortaco har en bred palett av produkter som man producerar vid fem anläggningar i Finland samt fem i Estland, Polen, Ungern och Slovakien. Fortaco har cirka 2300 medarbetare.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)