Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Europeiska busstillverkare styr mot bränslecellsbussar

Bred offensiv för bränslecellsbusssar. Från vänster: Olaf Scholz, borgmästare i Hamburg; Kit Malthouse, biträdande borgmästare London; Filip Van Hool, vd Van Hool; Dariusz Michalak, vice vd Solaris; Rémi Henkemans, vd VDL Bus&Coach samt Gustav Tuschen, chef produktutveckling, Daimler Buses.

Bred offensiv för bränslecellsbusssar. Från vänster: Olaf Scholz, borgmästare i Hamburg; Kit Malthouse, biträdande borgmästare London; Filip Van Hool, vd Van Hool; Dariusz Michalak, vice vd Solaris; Rémi Henkemans, vd VDL Bus&Coach samt Gustav Tuschen, chef produktutveckling, Daimler Buses.

Fem europeiska busstillverkare har enats om att satsa på en utveckling av bränslecellsbussar för kommersiell drift. På tisdagen undertecknade de fem busstillverkarna en avsiktsförklaring, där man förklarar att avser att satsa på att affärsmässigt utveckla bränslecellsbussar och introducera dem på marknaden för stadsbussar.

Bakom avsiktsförklaringen, som undertecknades vid ett möte i Bryssel, står Daimler Buses, MAN, Solaris, Van Hool och VDL Bus & Coach. Däremot finns varken Scania eller Volvo bland undertecknarna av avsiktsförklaringen.

– Bränslecells- och vätgasteknologin är ett av våra viktiga, strategiska utvecklingsområden när det gäller bilar och stadsbussar, förklarade Gustav Tuschen, chef för produktutveckling vid Daimler Buses.

Filip van Hool, vd för den belgiska busstillverkaren Van Hool, sa vid mötet att han räknar med att det gemensamma åtagandet från tillverkarna när det gäller alternativa drivlinor kommer att ge utvecklingen mot en grönare kollektivtrafik en knuff framåt.

– I princip kan bränslecellsbussar användas som konventionella dieselbussar utan att man förlorar produktivitet och flexibilitet, förklarade Van Hool.

De busstillverkare som har undertecknat avsiktsförklaringen säger sig vara övertygade om att bränslecellsbussar kommer att kunna erbjuda alla de fördelar som finns hos eldrivna fordon med nollutsläpp och avsevärt minskade buller- och vibrationsnivåer, samtidigt som man behåller flexibiliteten hos dieselbussar.

– Vi tror på en elektrifiering av stadsbussystemen, där man använder bränsleceller för att öka räckvidden samt drivlinor som drivs med vätgas som intressanta alternativ. Modularitet och minskade totala kostnader för emissionsfri kollektivtrafik kommer att vara VDL:s huvudstrategi de kommande åren, sa Rémi Henkemans, vd för VDL Bus & Coach.

Idag finns ett 50-tal bränslecellsbussar i trafik i Europa. Nästa år kommer ytterligare 20 att sättas i trafik i ett drygt dussin europeiska städer.

De bussföretag som har undertecknat avsiktsförklaringen siktar på att i Europa få 500 – 1000 bränslecellsbussar i trafik fram till år 2020.

Två städer som tydligt har uttryckt sitt intresse för bränslecellsbussar är Hamburg och London.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)