Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Värmland – ett län utan bussföretag?

Karlstadsbuss har länge varit ett föredöme i svensk kollektivtrafik. Foto: Karlstadsbuss.

Karlstadsbuss har länge varit ett föredöme i svensk kollektivtrafik. Foto: Karlstadsbuss.

Den ekonomiska krisen för samverkansbolaget Förenade Buss i Värmland kan resultera i att stora delar av bussnäringen i Värmland raderas ut. För branschen är felräkningen i Karlstad inget mindre än en tragedi med bara förlorare.

När Förenade Buss i Värmland för något år sedan vann Karlstadsbuss´ upphandling av busstrafiken i Karlstad var det många i branschen som gladdes. Inte för att Nobina, som tidigare körde trafiken, blev utslaget – i synnerhet som Nobina hade gjort ett bra jobb och hjälpt till att föra fram Karlstad till ett föredöme i svensk kollektivtrafik.

Men Förenade Buss´ upphandlingsseger visade att även mindre företag som slog sig samman kunde vara med och konkurrera framgångsrikt om stora trafikuppdrag.

Det var en viktig signal i en tid när upphandlarna, trafikhuvudmännen och nu de regionala kollektivtrafikmyndigheterna gör livet svårt för mindre företag genom att upphandla i mycket stora paket. Till stor del handlar det dessutom om att myndigheterna vill göra det bekvämt för sig själva, inte för att jättepaketen är bra för resenärerna.

Tidigare i år kom allvarliga varningssignaler om att allt inte stod rätt till i Förenade Buss´ ekonomi. Först vägrade företagsledning och styrelse att tro på siffrorna i det bokslut man själv hade undertecknat och skickat in till Bolagsverket. Man till och med kritiserade sina egna revisorer för att de vägrade ändra på siffrorna. Som dessvärre visade sig vara riktiga.

Men sedan brakade allt samman. Den 5 november tvingades Karlstadsbuss att snabbt direktupphandla busstrafiken i staden av Förenade Buss.

Syftet var naturligtvis inte att rädda företaget, utan att se till att Karlstadsborna skulle ha en fungerande kollektivtrafik. Alternativet hade varit konkurs för Förenade Buss och att den stad som ständigt har toppat kvalitetsmätningarna i svensk kollektivtrafik plötsligt hade blivit utan bussar. Karlstadsbuss hade inget alternativ.

Hur Förenade Buss kunde räkna bort sig så grundligt som man gjort är en gåta, men något vi inte vill spekulera i.

Däremot är det uppenbart att felräkningen kan få dramatiska konsekvenser för hela bussnäringen u Värmland.

Den upphandling som nu ska göras sker under mycket olyckliga förutsättningar. Alla tänkbara anbudsgivare sitter med facit i hand vad trafiken kostar Förenade Buss. Och om samverkansbolaget ens har muskler att delta i upphandlingen har man ett mycket svagt utgångsläge.

Sedan man först vann upphandlingen i Karlstad har spelplanen för busstrafik i Värmland förändrats radikalt. Lokala företag, ofta delägare i Förenade Buss, har förlorat väldigt mycket av sin trafik i regionen. Man har tappat massor av skolskjutsuppdrag och man har förlorat  det mesta av linjetrafiken på den värmländska landsbygden till Nobina.

Det gör att Nobina har helt andra förutsättningar att i den kommande upphandlingen i Karlstad dra nytta av en mängd samordningsfördelar i Värmland. Samtidigt har Förenade Buss nästan inga sådana fördelar.

Naturligtvis kommer andra aktörer också vara intresserade av att köra i Karlstad. Men i samtliga fall handlar det om stora företag, sannolikt endast företag med statliga utländska medel i ryggen.

Förenade Buss lär ha svårt att hävda sig i en framtida upphandling.

Då kommer också den ekonomiska basen för många av de värmländska bussföretagen att i ett slag ha raderats ut. Värmland löper en stor risk att bli utan små och medelstora företag i bussbranschen.

Det är illa för alla parter.

Förenade Buss ska dock ha heder av att ha levererat och leverera hög kvalitet trots de ekonomiska problemen. Det finns exempel på betydligt större företag som låter resenärerna ta smällen när de egna kalkylerna slår fel.

Det som har hänt i Karlstad visar också på ett av de stora problemen i branschen – det låga intjänandet, den svaga lönsamheten och de stora riskerna i upphandlad trafik.

U.M.

Taggat som: , , , ,

4 kommentarer »

  1. Problemet är att upphandlaren saknar insikt om vad den verkliga kostnaden egentligen är för att bedriva trafik, Och är det så att man är medveten om detta så är det ingenting man överhuvudtaget bryr sig om. Lägsta pris är det som gäller trots att man rimligen är medveten om att priset är en dumpning. Låt upphandlare få ett större ekonomiskt ansvar när detta sker som i de här fallet. Låt upphandlare betala böter som är flera gånger högre än prisskillnaden till nästa anbudsgivare.

  2. Bussbranschen går samma öde som butiks-, taxi- bensinstatinoservicebranshen tillmötes. Kolla hur det ser ut när man färdas genom samhällen utanför storstadsregionerna. Tomma skyltfönster och nedlagda verksamheter-även skolor- överallt. Hela ansvaret och skulden för denna utveckling är politikernas ansvar. Även turist- och hotellverksamhet läggs ner på landsbygden och politikernas LÅGA KOMPETENS klarar inte att stoppa denna utveckling. Dessa s.k. folkvalda vet inte ens vad demokrati och samarbete skulle betyda för Sverige och framtiden.

  3. Bra att inte konkursmässiga bussföretaget Förenade buss inte fick köra för Värmlandstrafik Det skulle ha kostat oss skattebetalare miljoner att fä det konfursmässiga företaget på fötter. Dom kosta oss skattebetalarei Karlstad flera miljonerr att inte gå i konkurs. jag skrev en insändare till NWT att dom var konkursmässiga för över 1 år sedan .Och jag fick rätt

Lämna ett svar till Dan Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)