Buss- och tågoperatören Arriva har fått 32 miljoner kronor extra från SL (dvs trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting) för att köra ersättningstrafik från Roslagsbanan. Detta trots att det inte finns något i avtalet mellan Arriva och SL som ger Arriva rätt till en sådan ersättning, avslöjar lokaltidningen Mitti. ”Vi kan inte vara för rigida” säger SL till tidningen.
Beloppet bekräftas för Mitti av SL:s pressansvarige Jesper Pettersson. Han uppger för Mitti att beloppet fastställdes i en ömsesidig förhandling, men vill inte avslöja vem som tog initiativet till förhandlingen.
Bakgrunden är att delar av Roslagsbanan, som också körs av Arriva, var avstängd tidigare i år på grund av ombyggnadsarbeten. Tågen ersattes då med bussar som Arriva svarade för. Arriva vann också för några år sedan den uppmärksammade och skandalomsusade upphandlingen av busstrafiken i norra Storstockholm, den så kallade E20-upphandlingen.
Mitti avslöjar dock att SL inte hade behövt betala något för ersättningstrafiken.
Arriva var införstått med att Roslagsbanan skulle byggas om redan 2012 när man skrev sitt trafikavtal med SL. Tidningen har tagit del av avtalet och konstaterar att det där står tydligt att Arriva är ansvarig för att köra ersättningstrafik men inte kommer att få någon särskild kompensation eller ökad ersättning för detta.
När Arriva la sitt anbud och vann trafiken kunde företaget i sitt anbud således ta höjd för kostnaderna för ersättningstrafiken.
Avtalet mellan SL och Arriva slår också fast att alla uppgifter om när, hur och vilka projekt som ska genomföras är preliminära och att förändringar i planerna inte ska ge rätt till justering av ersättningen.
Det har dock SL gått ifrån nu.
– Vi är två parter. Vi kan inte vara rigida i överkant. Ibland måste man mötas på halva vägen, säger Jesper Pettersson till Mitti.
– I avtalet står det att arbetena ska ske företrädesvis på sommaren – men det har varit längre än somrarna. Då har det varit svårare för entreprenören att få tag på bussar. Då är det också rimligt att de får ersättning för detta, säger Jesper Pettersson till Mitti.
Personer med mycket god insyn i kollektivtrafikbranschen som bussmagasinet.se haft kontakt med varnade redan i fjol för att SL skulle teckna generösa tilläggsavtal med Arriva efter Arrivas trafikhaveri i norra Storstockholm och med de jätteförluster Arriva då drog på sig. På sensommaren i fjol var Arriva Sverige närmast konkursmässigt och räddades då av ett tillskott på 740 miljoner kronor från ägarna, Deutsche Bahn.
Arriva vann trafiken i norra Storstockholm med ett anbud som på stora delar av trafiken låg 33 procent under närmaste konkurrent.
Från trafikstarten drabbades resenärerna i norrort av stora problem med försenade eller inställda bussturer i mycket stor omfattning. Då slapp Arriva, enligt Mitti, att betala viten varje månad så som avtalet med SL föreskriver. Slutligen, efter nästan ett år, betalade Arriva ett vite på 174 miljoner till SL. Enligt Mitti har det senare visat sig att beloppet bantats med drygt 119 miljoner i förhållande till vad Arriva själv hade räknat med.
Trots protester från kommunpolitiker och många boende i norra Storstockholm gör Arriva senare i december kraftiga nerskärningar av den trafik man vann genom E20-upphandlingen.
Lämna ett svar