Den förstudie för 40 miljoner som alliansen i Stockholms läns landsting vill göra för att ändra stombuss 4 i Stockholm till spårväg bör breddas. Branschorganisationerna Bil Sweden och Sveriges Bussföretag vill att ett jämförelsealternativ med fullt prioriterad busstrafik ingår i förstudien.
Linje 4 i Stockholm är Sveriges mest trafikerade busslinje med omkring 60 000 passagerare varje vardag.
– Ambitionen att förbättra effektiviteten och höja hastigheten på linje 4 är helt rätt, skriver Bertil Moldén, vd för Bil Sweden och Peter Jeppson, vd för Sveriges bussföretag i ett brev till trafiknämnden i Stockholms läns landsting.
– Skillnaden mellan dagens situation och en fullt prioriterad och effektiviserad trafik uppstår dock inte i och med att räls läggs i gatan. Den stora skillnaden uppstår när fordonen, vilka de än är, prioriteras i trafiksystemet så att stopp endast sker vid hållplats och att intervallet mellan avgångarna kan hållas kort och konstant. Detta har ännu inte hänt med Stockholms stombussar, konstaterar de.
I brevet framhålls det att Stockholms kollektivtrafik behöver bli mer kostnadseffektiv.
– Busslösningar är lätta att skala upp eller ned, de tillåter i allmänhet tätare avgångsintervall. De kan med dagens teknik drivas helt utsläppsfritt och med mindre buller än spårtrafik. Runt om i världen har busslösningar (s k BRT-system) visat sig kunna leverera samma resultat som spårbundna lösningar, men till en väsentligt lägre kostnad och betydligt kortare byggtid.
– Därför är det lämpligt att den planerade förstuelien utreder såväl en spårvägslösning som en BRT-lösning, skriver Bertil Moldén och Peter Jeppson.
Läs även vår ledare i ämnet!
Lämna ett svar