Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dags för krav på personalövertagande vid upphandlingar

Alla tjänar på att krav på personalövertagande skrivs in i upphandlingar av kollektivtrafik, skriver Daniel Hermansson.

Alla tjänar på att krav på personalövertagande skrivs in i upphandlingar av kollektivtrafik, skriver Daniel Hermansson.

Det är dags för Sveriges 20,992 busschaufförer att få tryggare anställning genom krav på personalövertagande vid kollektivtrafikupphandling. Alla vinner på det, förare, företag och samhället. Det skriver Daniel Hermansson, skyddsombud och styrelseledamot i Kommunals sektion Öst i det här debattinlägget.

Tänk dig att du har jobbat på samma arbetsplats i över arton år, alltid skött dig och varit en god anställd. Du känner en stolthet över det du gör och trivs med ditt arbete.

Nu har du hittat ditt drömhus och går till banken där du varit kund minst lika länge och söker ett lån. När du möter bankmannen och berättar om din situation så får du ett nej, du kan inte få lån till ditt drömhus för vi vet inte om du har en anställning om ett halvår.

Du försöker förklara att du har jobbat på samma plats i så många år men svaret blir – ja det kanske du har men nu är det en ny upphandling och vi vet inte om du är kvar efter det.

Hur skulle du känna dig?

Så ser verkligheten ut för många i Sverige idag.

Lägg sedan till att du faktiskt inte är trygg eftersom arbetsgivaren kommer att ge dig en provanställning, ge dig kanske till och med timanställning och att du troligen inte får ditt yrkeskompetensbevis betald av arbetsgivaren  trots att det kommer att bli lag på den snart.

Denna bittra verklighet är sann för våra busschaufförer i landet idag. Inför varje upphandling försvinner dina år som anställd och du börjar på ny ”kula” och arbetsgivaren kan även välja och vraka mellan de anställda samtidigt som de ger ingångslön.

Hur blev det såhär? Vad banade vägen för denna inhumana behandling för en yrkesgrupp?

Svaret är upphandling och den tolkning av EU-regler som finns i Sverige.

Det är dags att en regel om övertagande av personal skrivs in i upphandlingen. Detta är något som vissa säger strider mot EU-regeln om upphandling och att det finns en kammarrättsavgörande från 98 som visar på att det inte går att genomföra.

Om man läser den så ser man att den i första hand handlar om tvång att överta ”fordon, gaskompetens och gasinfrastruktur.

Om man undersöker så finns det faktiskt inga hinder till att införa regel om personalövertagande i upphandlingar.

För att våra anställda ska få en trygghet och fortsätta att vara en trygg punkt för våra resenärer hoppas jag att vi ska kunna införa denna regel.
Ser man nationalekonomiskt på detta så finns det mycket att tjäna på att dessa anställda kan börja ta lån och konsumera mer än vad man vågar göra idag.

Tänk även på att en ökad trygghet enligt många forskningsunderlag genererar bättre anställda som vågar vara med i utvecklingen av företaget samt att dessa även kommer att genom ökad trygghet vara mindre sjuka.

Allt detta tillsammans visar att både företagen i upphandling samt nationen skulle tjäna på en enkel justering av dagens upphandlingar samt trygga jobbet för många anställda idag.

Jag kommer att fortsätta att ta upp denna fråga och jag ser fram emot att jobba tillsammans med Kommunal och deras jurister för att trygga våra chaufförers anställningsvillkor och framtid.

Daniel Hermansson
Skyddsombud och styrelseledamot Sektion 9 Kommunal Öst

Taggat som: , ,

4 kommentarer »

  1. Viktiga frågor. Bolagen vill pressa sina kostnader och då är lön- och övriga personalkostnader en del i det hela.
    Det kanske också skulle införas krav på att ett bolag som inte klarar att driva sin verksamhet på det anbud som lämnats inte heller skulle få ta emot koncernbidrag från de stora utländska, och i vissa fall statliga, moderbolagen. En sundare konkurrens i bussbranschen.
    Det skulle skapa utrymme och möjlighet för det mindre bolag som vill behandla sina chaufförer korrekt att göra det.
    Men då blir ju trafiken dyrare för länstrafiken, och det vill ju inte politikerna…

  2. ”Tänk dig att du har jobbat på samma arbetsplats i över arton år, alltid skött dig och varit en god anställd. Du känner en stolthet över det du gör och trivs med ditt arbete.” Som anställd har jag sällan känt oro för jag vet att jag är attraktiv för arbetsgivare eftersom jag skött mig. Och jag är stolt över mina kolleger, i alla fall de flesta.
    Det som förundrar mig är att varför Kommunal oftast skyddar de som grovt inte sköter sig på arbetsplatsen och många gånger försvara dem ut i fingerspetsarna. Om vi hade fått bort dessa klåpare från våra arbetsplatser hade kvalitén ökat och kostnaderna minskat vilket skulle kunna innebära möjligheter till högre lön och mer hjälp till de sjuka som verkligen förtjänar återkomst till sitt arbete. Så sluta tala i tungor för att samla poäng för kollektivt övertagande – lägg fokus på en bättre yrkeskår i första hand.

    • Håller helt med dig det är dom som inte vill göra något på jobbet som skall bort vid en upphandling o det finns det på alla bussbolag, då skal väl inte den som vinner trafiken behöva ta över sådana Chaufförer. Man behöver ju inte gå mer än till sig själv om man hade ett bussbolag, vill väl ha dom bästa Chaufförerna …..

  3. Har varit med om upphandlingar men klarar inte av att följa Företagens resonemang när det gäller personalen. Till stor del handlar det om att minska personalkostnaden maximalt via lönebidragsanställningar i olika former.

Lämna ett svar till Carl-Eric Emanuelsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)