Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu bekräftas SL:s nödbroms – stora nerskärningar väntar

Kännbara nerdragningar och högre biljettpriser väntar kollektivtrafiken i Storstockholm. Bussturerna ska bli glesare, linjer läggas ner och investeringar skärs bort. Foto: Ulo Maasing.

Kännbara nerdragningar och högre biljettpriser väntar kollektivtrafiken i Storstockholm. Bussturerna ska bli glesare, linjer läggas ner och investeringar skärs bort. Foto: Ulo Maasing.

Utan att precisera sig i detalj bekräftar nu trafiklandstingsrådet i Stockholms län, Kristoffer Tamsons(M) att SL tvingas dra i nödbromsen. Dyrare månadskort, investeringar bantas eller stoppas helt samtidigt som glesare trafik väntar invånarna i Stockholms län.

Bussmagasinet.se kunde nyligen avslöja att SL (Storstockholms Lokaltrafik, dvs Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting) planerade att ta upp förhandlingar med bussoperatörerna om kraftiga nerskärningar i busstrafiken i Storstockholm.

Bland annat vill SL att Arriva, som kör det mesta av trafiken i norra Storstockholm, ska kapa trafik för ytterligare 100 miljoner. Detta trots att Arriva i december gjorde kraftiga nerskärningar för att rädda sin egen svaga ekonomi – nerskärningar som har mötts av stora protester från såväl kommunpolitiker som boende i norra Storstockholm.

I en intervju i Svenska Dagbladet bekräftar nu Kristoffer Tamsons att tuffa åtstramningar väntar för resenärerna i Storstockholm.

Under de senaste åren har kostnaderna skenat. Ökningstakten borde ha legat på 3 – 3,5 procent om året men har istället blivit 4-4,5 procent per år.

Varje procentenhet extra innebär ökade kostnader med 200 miljoner om året.

– Jag tänker vara en vakthund när det gäller kostnaderna. Det är den absolut viktigaste frågan just nu, säger Kristoffer Tamsons till SvD.

Han aviserar också höjda biljettpriser redan efter sommaren. I första hand kommer SL-kortet att höjas från dagens 790 kronor i månaden till ett ännu inte fastställt pris.

– Det kan bli en större höjning eller flera små höjningar utslaget över flera år, säger Tamsons till SvD.

Glesare busstrafik och troligen indragna busslinjer finns också med i bilden.

– Exempelvis finns det ett antal parallella busslinjer längs tvärbanan. De kan nog dras in.

Tamsons aviserar också minskade investeringar under åren 2015 – 2019, från 34,7 till 28,8 miljarder.

På Svenska Dagbladets fråga om Tamsons företrädare, spårvägslobbyisten Christer G Wennerholm (M) borde ha agerat tidigare när det gäller kostnadsutvecklingen svarar Tamsons:

– Det finns ett politiskt ansvar, men jag vill inte peka finger.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Jag är inte förvånad… SL har ju satsat på så dyr teknik som möjligt i många år… I strid mot Lagen om Offentlig Upphandling (LOU) där det tydligt står att man ska vara kostnadseffektiv i 1:a hand.

    Även om SL vill att bussarna ska köras på biodrivmedel; Varför välja dyra gasbussar och ännu dyrare, törstigare tanolbussar, då man kan satsa på att vanliga dieselbussar körs på bio-syntetiska dieseldrivmedel till standard dieselmotorer, s.k. HVO?

    Även om SL vill att en viss andel av kollektivtrafiken ska drivas på miljövänlig el; Varför satsa på dyra spår + spårvagnar, då man kan satsa på de betydligt billigare diesel-el-plugin-bussar, som Volvo har utvecklat och säljer i flera länder? Och/eller andra elbussar. Många företag levererar elbussar idag.

    Med tanke på att resten av Stockholm har fungerande el; Varför har pendeltåg ständigt problem med; Nedriven kontaktledning, växelfel, signalfel, utan el pga nerblåsta ledningar, blixtnedslag, m.m. Förutom att man har problem med lövfällning på hösten…

    För Wennergren(M) var tydligen byggen av spårväg + spårvagn viktigare än allt annat… Viktigare än att följa Lagen (LOU)… Men är man politiker, så behöver man visst inte följa lagen, eller?

    • Håller helt med. Wennerholm & co har i princip krossat SLs ekonomi. Nu får länsinnevånarna betala kalaset. Forskare har kommit med förslag och kritik. Revisorer har varnat. Nu får vi sämre service för högre biljettpris.

Lämna ett svar till Daniel Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)