Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transdev tar över från Nobina i Umeå (uppdaterad)

Transdev tar över från Nobina i Umeå och deltar i Umeås storsatsning på elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Transdev tar över från Nobina i Umeå och deltar i Umeås storsatsning på elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Stadsbussarna i Umeå, den så kallade Ultratrafiken, byter operatör nästa sommar. Detta sedan Länstrafiken i Västerbotten på tisdagen blev klar med upphandlingen av trafiken som idag körs av Nobina. Umeå stad och länstrafiken kommer under kontraktstiden göra en storsatsning på elbussar.

Transdev har fått i uppdrag att under 10 år driva busstrafiken i Umeå. Kontraktet gäller såväl stadstrafik som flygbussar. Trafikstart sker 13 juni 2016.

– Vi är väldigt glada att vi har fått företroende att köra stadstrafiken i Umeå, säger Thomas Nohre, Affärsområdeschef Transdev. Något som känns extra glädjande är att kommunen utökar sin satsning på elbussar. Vid trafikstart kommer 9 elbussar att finnas på plats och 2019 tillförs ytterligare 24 och därmed kommer över hälften av trafiken att utföras med elbussar. Vi ser verkligen fram emot att få vara med i arbetet för att göra Umeå till en än mer miljövänlig stad.

Transdev har inom koncernen sedan flera år haft elbussar i trafik i Finland och kommer även trafikera elbussar i Eskilstuna under 2015.

– Vi har upplevt ett mycket stort intresse för denna upphandling. Umeå är intressant, med en mycket positiv resandeutveckling vilket märkts i de anbud vi utvärderat. Det har varit mycket väl genomarbetade anbud från fyra kompetenta och seriösa trafikföretag, säger Harriet Söder, vd för Länstrafiken.

Det nya avtalet innehåller ett incitament per påstigande resenär. Avtalet innehåller också ett samverkansavtal mellan de tre parterna, Länstrafiken, Umeå kommunföretag och Transdev.

– Vår nuvarande satsning på elbussar kommer att vara fullt genomförd under 2019 då vi planerar för att ha 33 fullelektriska bussar i trafiken. Det i kombination med drygt 20 st nya Euro VI-bussar gör att Umeås fordonsflotta kommer att vara den renast någonsin, säger Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef vid Umeå kommunföretag.

Kostnadsnivån i det nya avtalet är svår att jämföra med dagens, uppger man på Länstrafiken i Västerbotten.

Till skillnad mot nuläget innehåller det nya avtalet ett resandeincitament samtidigt som Länstrafiken förhyr alla lokaler.

Umeå Kommunföretag har också från trafikstart valt att utöka trafiken med ca 9 % (varav ny trafik till/från Söderslätts handelsområde är den största förbättringen), tillhandhålla nio elbussar samt ställa höga fordonskrav på de bussar som trafikföretaget skall tillhandhålla under hela avtalsperioden.

Sammantaget bedöms kostnadsnivån från trafikstart stiga med ca 8 Mkr/år

I samband med operatörsskiftet tar Transdev över medarbetare från tidigare operatör enligt bestämmelserna för verksamhetsövergång.

Affären har drygt 50 tursatta bussar som kör ca 3,5 miljoner km per år med ca 6,5 miljoner resenärer varje år.

Taggat som: , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Det är med glädje jag välkomnar Transdev tillbaka till Umeå lokaltrafik. Allt känns rätt med det här företaget. Man blir bara glad när man går in på Transdevs hemsida. Ikväll öppnar vi champagneflaskorna för Transdev.

  2. Champagne? Trodde det var Skogsstjärnan med Samarin som gäller där uppe.

Lämna ett svar till Lars G Englund Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)