MalmöExpressen, Sveriges enda BRT-liknande busslinje, firar på måndagen sitt ettårsjubileum. Det var nämligen den 1 juni förra året som de gröna, dubbelledade bussarna började rulla på linje 5 i Malmö efter omfattande infrastruktursatsningar. Linjen har blivit populär långt utanför Malmö. Under året som gått har Skånetrafiken, Malmö stad och Nobina visat upp MalmöExpressen för inte mindre än ett 50-tal studiebesök från både Skandinavien och världen.
Vinster efter ett år kan räknas hem i bättre luftkvalitet (det visar indikationer från Malmö stads mätningar), lägre bullernivåer och fler resenärer. Resandet på sträckan från Stenkällan har ökat med 30 procent och i motsatt riktning med 23 procent.
MalmöExpressen är unik genom sin linjesträckning, som knyter ihop motsatta samhällsskikt i olika stadsdelar och ökar tillgängligheten för alla – linje 5 går från Stenkällan/Rosengård, via Centralen till Västra Hamnen.
MalmöExpressen är också en unik bussmodell – en el/gashybrid som är extra lång med påstigning i alla dörrar och resenärerna sköter själva biljettköp och visering ombord – man ”blippar” sitt Jojo-kort. Fler får plats och påstigningen går snabbare jämfört med vanliga bussar.
Restiden har också kortats ned genom att MalmöExpressen fått egna busskörfält genom Malmö centrum och genom att två linjer blivit en, vilket gör att man nu kan resa direkt utan byte från Malmös centrum/östra delar hela vägen till Västra Hamnen och Högskolan.
MalmöExpressen har också mötts av ett stort intresse från omvärlden. Ett 50-tal studiebesök, bland annat från Singapore, Colombia, Norge, Danmark, Jönköping och Sundsvall har ägnats satsningen.
Lämna ett svar