Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fler och fler vill fördubbla

Stefan Sedin, vd för Svensk Kollektivtrafik och ordförande i Partnerskap för en förbättrad kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Stefan Sedin, vd för Svensk Kollektivtrafik och ordförande i Partnerskap för en förbättrad kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Allt fler regionala kollektivtrafikmyndigheter lägger in ett mål om fördubblad kollektivtrafik i sina trafikförsörjningsprogram. Sju av 21 regioner har redan idag ett uttalat fördubblingsmål och fördubblingen nämns hos hela 13 av 21. Det visar en ny rapport som Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik presenterade på tisdagen i Almedalen.

– Kollektivtrafik ligger i tiden och med stor sannolikhet kommer det att bli ett ökat fokus på fördubblingsmålen i nästa generations trafikförsörjningsprogram. Det visar inte minst Trafikutskottets förslag att staten ska bidra till att skapa rätt förutsättningar för att fördubblingsmålet ska kunna nås.

– Ett annat tecken är det stora engagemang som har satts igång i samband Sverigeförhandlingen. Det är ett stort steg framåt sedan 2008 då vårt fördubblingsarbete startade, säger Stefan Sedin, ordförande för Partnersamverkan.

FordubblingPartnersamverkans rapport visar att 13 av 21 regioner nämner fördubblingsmål i programmet, även om bara 7 av 13 formellt har antagit något fördubblingsmål, antingen i form av resor eller i marknadsandel.

Av de län som under 2014 reviderade sina trafikförsörjningsprogram har Gävleborg ett tydligt övergripande mål om fördubblad marknadsandel till år 2030.

Dalarna anger inget fördubblingsmål, men ser fortfarande en potential till ökat resande, trots att resandet har minskat avsevärt under de senaste åren. Skåne har satt ett fördubblingsmål för resande fram till år 2020 och marknadsandel till år 2030.

Under hösten och nästa år kommer ytterligare sexton myndigheter att ha fastställt nya mål och strategier. Stockholm fastställer sitt trafikförsörjningsprogram i februari 2017.

I rapporten, som tagits fram av Sweco, framgår även att kollektivtrafikens marknadsandel har nått 27 procent 2014 på riksnivå men att de regionala skillnaderna fortfarande är mycket stora. Under perioden 2007-2014 har Halland, Kronoberg, Värmland, Skåne och Västra Götaland ökat antalet kollektivtrafikresor mest.

Det ökade kollektivresandet har skett till priset av kraftiga kostnadsökningar i kollektivtrafiken. I fjol ökade resandet med kollektivtrafiken med en procent, medan kostnaderna ökade med sex procent enligt siffror från myndigheten Trafikanalys.

– Det finns alltid en risk för att fördubblingen leder till ökade kostnader. Därför är det viktigt att såväl politiker som tjänstemän har god kunskap om hur avtalsarbetet bör bedrivas, bland annat genom att dra nytta av våra branschgemensamma rekommendationer och modellavtal. Då kan vi både öka resandet och hålla nere kostnaderna, säger Stefan Sedin.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)