Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Forskare: Buss renare än personbil

En dieselbuss med euro 6-motor är renare än en medelstor, dieseldriven personbil med euro 6-motor. Foto: Steevven1/Wikimedia Commons.

En dieselbuss med euro 6-motor är renare än en medelstor, dieseldriven personbil med euro 6-motor. Foto: Steevven1/Wikimedia Commons.

Det är dags att friskförklara dieselbussarna när det gäller miljöutsläpp. En dieselbuss med Euro 6-motor är renare än en medelstor, dieseldriven personbil med euro 6-motor när det gäller kväveoxider, alltså NOx. Det konstaterar forskare vid det ansedda norska forskningsinstituet TØI, Transportøkonomisk institutt.  Resultaten redovisades i veckan på den norska transportbranschens organisation NHO Transports generalförsamling enligt organisationens hemsida.

Där konstaterade man att det idag finns flera alternativ som ger en nästan utsläppsfri busstrafik.

Forskaren Rolf Hagman från TØI menade att det nu är dags att friskanmäla dieselbussarna när det gäller miljöskadliga utsläpp.

TØI har undersökt effekterna av de olika euroklasserna. Slutsatserna som man drar är tydliga. Euro 4 och 5 har inte klarat de utlovade utsläppsgränserna i verklig trafik. Men euro 6 är bättre än väntat.

– Euro 6 är fantastiskt mycket bättre när det gäller NOx och partiklar. Jag tror att det är första gången i min karriär som forskare som en produkt överträffar förväntningarna när man testar det, sa Hagman enligt NHO Transports referat.

Mätningar som TØI har gjort visar att en medelstor, dieseldriven personbil med euro 6-motor har tre gånger så stora utsläpp av NOx som en dieselbuss med euro 6-motor. Utsläppet från bilen var 0,35 gram/kilometer medan bussen släppte ut 0,12 gram/kilometer. Jämförelsen gäller utsläpp per fordon, inte som man ofta mäter, per personkilometer.

Hagman menade också att elbussar inte kommer att vara ekonomiskt konkurrenskraftiga förrän omkring år 2020.

Kväveoxider, NOx, bidrar till försurning och övergödning av mark, skog och vatten.

Taggat som: , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Det är ointressant att man presenterar utsläppen av NOx. NOx består av NO och av NO2. NO är ett läkemedel som vidgar blodkärl, i synnerhet i hjärtat, och som vidgar luftrör, vilket är bra för astmatiker och de som håller på med en idrott (springer, cyklar i stadsmiljö, m.m.) NO2 är däremot giftig och irriterar slemhinnorna. De bussar som släpper ut NO som är hälsosamt, och som släpper ut väldigt lite NO2 är äldre bussar av typen EURO2 och EURO3. Om de kör på råoljebaserad dieselolja släpper de ut för mycket av giftiga kolväten och sot. MEN: Numera finns det ultrarena, syntetiska dieseldrivmedel, som ger bortåt 90 % lägre utsläpp av sot och 60 till 100 % lägre utsläpp av giftiga kolväten som t.ex. polyaromater(PAH). Dessa drivmedel kallas för: HVO, BTL och GTL fuels. De ger upphov till mycket lägre utsläpp av växthusgaser också. Byt drivmedel istället för att byta bussar, om ni vill ha renare avgaser.

  2. Tidigare problem med att utsläppsnivåerna av NOX ( NO+NO2) och Partiklar från dieselfordon vid låga avgastemperaturer, som t.ex stadstrafik där de certifierade utsläppsvärdena inte kunnat uppfyllas ( Euro 4 och Euro 5) , kan man nu med nyutvecklad teknik komma tillrätta med .
    Genom att efterkonvertera Euro 4/5 kan man nå Euro 6 nivå även i verklig trafik med extremt låga avgastemperaturer, samtidigt som nästan all NO2 (98%) reduceras.
    Mätningar finns i verklig extrem stadstrafik från t.ex London och Köpenhamn liksom tester enligt extrema körcykler som MLTB ( London).
    Med sådan utrustning blir dieselmotorn i stort sett avgasfri !

Lämna ett svar till Andreas Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)